Problema Arabat și Genichesk- Autor: Dr. Sorin LEASCHI
„Administrația” de ocupație a regiunii Herson a început construcția unui nou oraș pe limbul Arabat lângă Genichesk. Potrivit Flot 2017, așa-numitul „guvernator” al regiunii, Vladimir Saldo, le-a spus jurnaliștilor de la Kremlin despre acest lucru. După cum s-a specificat, așezarea urmează să fie construită direct pe limbul de nisip. În prezent, lucrările de proiectare și pregătire sunt în desfășurare. Noul oraș va fi proiectat pentru 30.000 de locuitori. În același timp, ocupanții speră să creeze o infrastructură „modernă” în localitate. Rușii vor să instaleze acolo instituțiile „guvernamentale” și „alte organe teritoriale”. Rusia vrea să construiască și o autostradă care să lege regiunile ucrainene ocupate de autostrada Taurida din Crimeea. Se plănuiește ca drumul să treacă prin Dzhankoy, Chongar, Genichesk, Melitopol, Mariupol, Berdyansk și mai departe până la Rostov-pe-Donul rusesc. Va fi o autostradă circulară. Lucrările de proiectare și sondaje sunt în prezent în curs.
ARABAT
Arabat este un limb de nisip îngust și fără apă, care separă Sivash de Marea Azov, literalmente un cordon de nisip al Crimeei la Marea de Azov. Nu întâmplător, în 1920, diviziile Armatei Roșii au mărșăluit de-a lungul acestuia până la peninsulă, iar în timpul Războiul II Mondial, atât germanii, cât și rușii l-au folosit în timpul ofensivei. Lungimea este de aproximativ 120 km. Limbul a fost considerat, de către Rusia, întotdeauna o parte a Crimeei, în special în regiunea Azov, dar actual (legal) este împărțit administrativ în două părți aproape egale între Ucraina și Rusia. Din cauza acestui limb de nisip din nord-est-ul Crimeei, este literalmente într-un fel de semi-îmbrățișare a Ucrainei independente. Exact jumătate din lungime, partea de nord și aproape întreaga parte centrală (districtele Strelkovsky și Schastlivtsevsky) – aparțin legal Ucrainei. O consecință directă a divizării, limbul a devenit o vulnerabilitatea strategică actuală a Crimeei. În cazul diferitelor tipuri de conflicte, va rămâne o problemă serioasă. Începutul a fost cu mult timp în urmă, mai exact la un an de la transferul regiunii Crimeea din RSFSR în RSS Ucraineană – în martie 1955. Înainte de aceasta, întregul teritoriu făcea parte, destul de logic, din structura administrativă a peninsulei. Ce se întâmplă dacă regiunea se va întoarce în Rusia? Inițial, înainte de începerea războiului, Ucrainei i s-a oferit posibilitatea de a asigura frontiere vulnerabile în apropierea coastei îndepărtate a estului Crimeii. Există diverse texte în mai multe cărți și reviste. Prin urmare, vom cita pur și simplu aici liniile cheie din „Decretul prezidiului sovietului suprem al RSS ucrainene” privind transferul consiliilor satelor Strelkovsky și Schastlivtsevsky din regiunea Crimeea în regiunea Kherson”.
A fost folosit un termen foarte ciudat pentru astfel de schimbări teritoriale – „listă”.
Ce este mai caracteristic: în noiembrie 1952, Prezidiul Sovietului Suprem al RSS Ucrainene, la „recomandarea” Prezidiului Comitetului Central al PCUS, a pregătit un proiect de rezoluție privind transferul orașului și portului Genichesk în regiunea Crimeea a RSFSR. În acel moment, au înțeles legătura sa cu peninsula și s-au asigurat că se află în Crimeea. La Moscova se credea destul de obiectiv că Genichesk era centrat istoric pe legăturile economice și culturale cu Crimeea și nu cu regiunea Kherson. În plus, Crimeea trebuia să aibă propriul port la Marea Azov, altfel întregul est al peninsulei ar fi sortit subdezvoltării pe termen lung. Dar … Stalin a murit curând, problema a fost ascunsă, iar Genichesk a rămas și rămâne o parte a regiunii Kherson din Ucraina. Orașul și împrejurimile sale – pământuri fertile și foarte frumoase sunt separate de o strâmtoare îngustă – Arabat. Lungimea acestei strâmtori este de numai aproximativ 4 km, iar lățimea nu depășește 135 m. Nevoia de nominalizare a Genichesk în Crimeea este chiar confirmată istoric. De exemplu, faptul că Genichesk este desemnat ca parte a Crimeei pe „Harta Hanatului Crimeei și a apelor care o spală”, întocmită în 1562 de britanicul Anthony Jenkinson. În plus, Genichesk – prin transferul său în regiunea Crimeea a RSFSR – a fost planificat să fie redenumit în Ust-Azovsk. Întrucât în traducere din turcă și din Nogai, fostul nume înseamnă, respectiv, „apă subțire” și „apă subțire (…)”: în ambele versiuni, o cetate sau un port se înțelege într-o strâmtoare îngustă între Sivash și Marea de Azov. Dar autoritățile ucrainene au reușit să ignore proiectul stalinist de a uni Genichesk cu Crimeea. Mai mult, încă din a doua jumătate a anului 1953, regiunea Crimeea a început să se pregătească pentru subordonarea RSS Ucrainene. De aceea Crimeea ucraineană nu a „avut nevoie” de Ust-Azovsk … Această hartă din 1590 a fost inclusă în primul atlas geografic global „Spectacolul lumii pământești” de către cartograful flamand Abraham Ortelius. Același lucru a fost indicat în 1687 de harta Hanatului din Crimeea a geografului german Yokhim Sandrart. În ceea ce privește Arabat Spit, în perioada 15 martie – decembrie 2014 inclusiv – o parte din această săgeată (nordică și 70% centrală), care nu face parte din Crimeea, a fost controlată de Rusia. Ceea ce, desigur, a întărit securitatea Crimeei. Într-un context mai larg, poziția „Genichesk și întreagul limb din Crimeea” ar permite restabilirea unei frontiere geografice legal legitime și naturale în nord-estul Crimeii rusești. Și în interiorul acestei granițe a existat întotdeauna – atât în Hanatul Crimeii, cât și înainte de crearea sa – exact întreaga săgeată Arabat. Dar nu s-a întâmplat: se pare că sub presiune externă, din ianuarie 2015, granița ruso-ucraineană din același istm a fost restaurată între republicile „frățești” începând cu 3 martie 1955. Trecut și oameni Genichesk din punct de vedere istoric, încă din vremea Hanatului Crimeii (secolele XIII-XVIII), este strâns legat de economia Crimeei. Timp de secole, portul Genichesky a reprezentat aproximativ o treime din comerțul exterior din Crimeea. Și apoi, și mai târziu, Genichesk, datorită locației sale, a fost considerat un avanpost care bloca Sivash din Crimeea și nord-estul Crimeii de agresiunea externă. Un astfel de rol al Genichesk în perioada sovietică s-a manifestat, de exemplu, în faptul că mai mult de un sfert din traficul de mărfuri între Crimeea și RSS Ucraina în anii 30 și în 1946-1955, au fost efectuat prin Genichesk. De asemenea, este caracteristic faptul că Genichesk, din anii 60 până în prezent, este alimentat cu gaz din nordul Crimeei. Este de mirare că în 2016–2017. din cauza „foametei de gaze” din regiunea Kherson din Ucraina, aprovizionarea cu acest gaz către Genichesk a crescut cu aproape jumătate. Comerțul neoficial între Ucraina și Crimeea a continuat, în ciuda barierelor, interdicțiilor și provocărilor. Iar aceste livrări se efectueau în principal prin Genichesk. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, traseul poștal Transkrym a fost construit pe Arabat Spit – de la Feodosia la Genichesk, cu cinci stații poștale de-a lungul traseului. Și cu puțin înainte de începerea secolului al XX-lea, a fost construită o cale ferată cu o singură cale de la Arabat Spit la Genichesk, cu o lungime de 45 km. Merită să dovedim că acest lucru a fost făcut pentru a întări legăturile economice interne și externe ale peninsulei. Dar mai târziu, după aproximativ o sută de ani, acest drum a fost abandonat de autoritățile din RSS Ucraineană, iar la sfârșitul anilor 90 ai secolului trecut, au fost demontate. Propunerile experților ucraineni de a extinde această arteră de-a lungul Arabat Spit până la calea ferată Vladislavovka-Kerch au fost respinse de autorități din același motiv. Și cu același scop: partea de nord a Genichesk a fost transferată din Crimeea în regiunea Kherson la 3 martie 1955 …
Forumul Securității Maritime