Sari la conținut

POLONIA-O posibila cale de urmat

POLONIA-O posibila cale de urmat-Autor: Aurel POPA[1]

EDITORIAL

Europa se concentrează din nou asupra Rusiei

În Europa, mediul de securitate s-a schimbat în mod neașteptat în defavoarea Rusiei, din cauza mai multor factori precum extinderea NATO, deciziile statelor europene de a-și întări capacitatea militară și angajamentele suplimentare ale SUA. Această situație a apărut după decenii în care diverși președinți americani au încurajat statele europene să-și mărească cheltuielile pentru apărare.

În urma invaziei Rusiei din 2022, preocupările de securitate ale Europei s-au mutat către est și nord, iar Rusia a devenit un subiect de interes major în politica de apărare, al achizițiilor si al planurilor de apărare. Deși reacția occidentală a fost condusă de Statele Unite, preocupările lor nu sunt universal valabile. China rămâne principala provocare pentru Washington, iar multe state din Orientul Mijlociu și din Africa au avut o poziție de rezervă față de conflictul din Ucraina.

Invazia Rusiei din 2022 a determinat Finlanda și Suedia să solicite oficial aderarea la NATO si s-a produs o reevaluare a priorităților de apărare în multe state europene. Germania, de exemplu, a anunțat un fond de apărare de 100 de miliarde de euro pentru a face față noilor amenințări[2]. De asemenea, Polonia a decis să își mărească bugetul de apărare de la 2% la 3% din PIB în 2023 și a început un program rapid de modernizare a forțelor sale terestre cu echipamente noi.

În ceea ce privește poziția altor state, China și India au rămas neutre în acest conflict, dar au avut o poziție de observator, în timp ce alte state au avut calcule mai dure cu privire la modul în care conflictul le poate afecta direct, de exemplu în legătură cu aprovizionarea cu hidrocarburi sau cu material militar.

Este evident că Rusia va rămâne un subiect important în politica de apărare și securitate a Europei în următorul deceniu. În același timp, trebuie să se ia în considerare și alte amenințări, cum ar fi China, și să se găsească modalități de colaborare și cooperare pentru a face față acestor provocări globale.

În ultimii ani, Polonia a devenit un aliat puternic al NATO și un apărător vocal al securității și suveranității Ucrainei. Invazia Rusiei în 2022 a adus aceste preocupări în prim-plan, obligând Polonia să ia măsuri suplimentare pentru a-și asigura securitatea națională. Mai mult, aceasta a schimbat și percepția Poloniei față de Rusia, care până atunci a fost o țară vecină și partener comercial important.

În zilele imediat următoare invaziei, Polonia a făcut un apel urgent la NATO pentru a se asigura că alianța este pregătită să facă față oricărei amenințări din partea Rusiei. În plus, Polonia a trimis arme și alte ajutoare Ucrainei, prin intermediul aeroportului Rzeszów-Jasionka. Aceste eforturi de a ajuta Ucraina au făcut ca Polonia să devină un obiectiv al amenințărilor Rusiei.

Deși Polonia și Rusia au avut o relație tensionată în trecut, invazia Ucrainei a adus aceste tensiuni la un nivel fără precedent[3]. Operațiunile militare ale Rusiei în Ucraina au arătat cât de brutală poate fi Rusia în atacarea unei națiuni vecine și au schimbat percepția Poloniei față de Rusia, care a fost revăzută ca o țară agresivă, neprietenoasă si o amenintare directa asupra securitatii sale. În același timp, Polonia și-a consolidat relațiile cu NATO și a devenit un partener mai puternic în cadrul alianței, contribuind la eforturile acesteia de a se pregăti pentru o potențială amenințare din partea Rusiei.

Invazia Ucrainei a adus schimbări semnificative în politica de securitate a Poloniei și în percepția acesteia față de Rusia. Polonia a făcut eforturi considerabile pentru a ajuta Ucraina și a devenit un aliat mai puternic al NATO. Cu toate acestea, tensiunile dintre Polonia și Rusia devin din ce in ce mai  ridicate, iar Polonia trebuie să fie pregătită să facă față oricărei amenințări la adresa securității sale naționale.

Într-adevăr, spre sfârșitul anului 2022, a apărut un consens larg în rândul clasei politice poloneze că Rusia a evoluat într-o amenințare serioasă pe termen lung,

Liderii polonezi presupun că dorința Moscovei de a șterge suveranitatea Ucrainei va persista ca politică, indiferent de rezultatul războiului.

De asemenea, Varșovia se teme că Rusia, va  continua să reprezinte o amenințare existențială  pentru vecinii săi, avand Polonia, ca  națiune de flanc in prima linie.

O schimbare la buget

Această schimbare în percepția Poloniei cu privire la amenințare a fost însoțită de o creștere rapidă a cheltuielilor pentru apărare. Înainte de 24 februarie, Varșovia plănuia să crească treptat bugetul apărării de la 2,2% din PIB în 2022 la 2,6% din PIB în 2026. Acest lucru a fost modificat în martie 2022, iar un nou nivel de cheltuieli a fost stabilit la 3% din PIB începând cu 2023. În luna mai 2022, a fost înființat și un fond extrabugetar (Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, FWSZ), care fusese anunțat în 2021[4], și care este destinat să finanțeze investițiile prin emiterea de obligațiuni suverane. Planul este ca, în 2023, fondul să aducă un plus de 6,3-8,4 miliarde USD la bugetul de apărare de bază de 20,8 miliarde USD, ceea ce ar putea duce la o creștere potențială a cheltuielilor totale ale Poloniei în domeniul apărării la peste 29 miliarde USD. Această ultimă cifră s-ar apropia de 4% din PIB, ceea ce ar face din Polonia, conform acestei măsuri, cel mai mare contributor de apărare din NATO[5].

Primele lecții din războiul din Ucraina

Desfășurarea operațiunilor militare din Ucraina a determinat Polonia să își dubleze prioritățile de modernizare tehnică și de transformare a forțelor. Din perspectiva poloneză, în timp ce armele antiblindate, sistemele de apărare aeriană portabile și vehiculele aeriene fara pilot (UAV) înarmate au permis o apărare ucraineană eficientă imediat după 24 februarie, atacul Rusiei a fost în cele din urmă atenuat de blindate, puterea de foc, apărarea aeriană și efectivele de personal.

Între timp, Polonia a donat o cantitate semnificativă de arme proprii Ucrainei. Transferurile au implicat aproximativ 230 de tancuri de luptă principale (MBT) T-72, constituind cea mai mare parte a inventarului Poloniei; un număr nespecificat de alte sisteme, cum ar fi PT-91 MBT (un derivat polonez al T-72), MBT-uri post-sovietice și diverse sisteme de artilerie, inclusiv 54 din noile obuziere autopropulsate Krab proiectate de Polonia.[6]. Aceste donații au dus la lacune în inventarele de blindate și mecanizate ale Poloniei. și au afectat stocurile poloneze.

Noi achiziții[7]

Amploarea transferurilor de armament ale Poloniei către Ucraina, primele lecții operaționale învățate din război și schimbarea percepției Poloniei privind amenințările, toate acestea au stat la baza deciziei Varșoviei de a accelera în mod vizibil investițiile în domeniul apărării. În lunile care au urmat datei de 24 februarie, Polonia a lansat mai multe programe ambițioase de înarmare. Deși costul total al acestor proiecte este neclar la ora actuală, deoarece unii termeni ai contractelor și caracteristicile tehnice ale echipamentelor nu au fost încă finalizate, acestea ar putea avea o valoare cuprinsă între 30 și  40 de miliarde de dolari[8]. În plus, această cifră se adaugă la programele emblematice existente, care sunt deja în curs de desfășurare, și nu include investițiile planificate, cum ar fi programul mult amânat pentru noi submarine. Valoarea totală a investițiilor poloneze în perioada 2022-2035 ar putea ajunge la 135 de miliarde USD[9].

Sistemele terestre cuprind cea mai mare parte a noilor investiții. În iulie, într-o întoarcere istorică către un contractor principal asiatic, Polonia a semnat un acord-cadru cu Coreea de Sud privind livrarea și producția sub licență a până la 1.000 de MBT-uri K2 și 672 de obuziere autopropulsate K9 Thunder[10]. Primele contracte au fost semnate în august pentru 180 de K2 și 212 K9 care urmează să fie livrate în perioada 2022-26. Acestea sunt concepute pentru a umple cele mai presante lacune din capacitățile blindate poloneze. În decembrie, primele vehicule au sosit pe mare la Gdinya, în Polonia. În total valoare a ambelor contracte este de 6,06 miliarde USD. De asemenea, sunt așteptate contracte pentru producția sub licență a altor vehicule după 2026. Acestea vor fi versiuni mai avansate, adaptate la nevoile poloneze și denumite K2PL și K9PL. Este demn de remarcat faptul că guvernul a subliniat problemele legate de securitatea aprovizionării în justificarea alegerea Coreei de Sud ca partener strategic. Acest lucru sugerează că relația bilaterală în domeniul apărării ar putea fi determinată, cel puțin parțial, de ideea că munițiile și piesele de schimb sud-coreene ar putea fi utile în cazul în care războiul din Europa ar escalada[11].

În luna mai 2022, Polonia a trimis o scrisoare de solicitare către SUA cu privire la potențiala achiziție de până la 500 de lansatoare M142 HIMARS[12]. Aceasta ar echivala cu 80 de baterii standard ale armatei americane și, în cazul în care contractul ar urma să se deruleze la această scară, ar putea valora mult peste 10 miliarde de dolari. Cu toate acestea, în octombrie, Polonia a semnat un contract-cadru pentru livrarea a 288 de K239 lansatoare Chunmoo din Coreea de Sud în perioada 2023-28, declarând că SUA nu vor putea livra numărul dorit de sisteme HIMARS în acest interval de timp. În luna iulie, Polonia a obținut un acord pentru livrarea, în 2023-2024, a 116 unități M1A1 SA Abrams MBT din stocurile armatei SUA. Principala motivație care a stat la baza deciziei privind Abrams a fost aceea de a umple rapid golul din brigăzile blindate ale Poloniei; acesta va fi finanțată parțial de SUA prin intermediul programului Foreign Financing system[13]. Între timp, cererea Poloniei pentru anul 2021 pentru 250 de M1A2 SEPv3 Abrams rămâne în grafic. General Dynamics Land Systems a declarat în luna august  că a primit comanda. În aceeași lună, o scoala de pregătire pentru tancurile Abrams s-a deschis în Polonia..

Într-o mișcare de consolidare a capacității de sprijin aerian apropiat, care până acum se baza pe unele elicoptere Mil Mi-24 din epoca sovietică, Polonia și-a anunțat în septembrie 2022 interesul pentru achiziționarea a 96 de elicoptere de atac AH-64E Apache[14]. O scrisoare de solicitare a fost trimisă Statelor Unite și a inclus o propunere de închiriere a elicopterelor deținute de armata americană până când noile elicoptere vor putea fi livrate. Este dificil de estimat valoarea totală a programului, dar aceasta ar putea fi în jur de 12-15 miliarde USD. Un contract mai mic, în valoare de 1,7 miliarde USD, a fost semnat în iulie 2022 cu firma italiană Leonardo pentru achiziționarea a 32 de elicoptere multirol AW149 (cu o anumită capacitate de sprijin aerian apropiat). Capacitățile de informații, supraveghere și recunoaștere vor fi sporite cu sisteme MQ-9A Reaper, care au fost închiriate în octombrie 2022 de la SUA ca opțiune “punte”, permițând atât furnizarea rapidă a unei noi capacități, cât și crearea unui pachet de instruire, înainte de procesul de achiziție. În acest context, noile investiții în forțele aeriene par mai puțin ambițioase. Căutând un înlocuitor pentru flota sa îmbătrânită de MiG-29 Fulcrum ( pe care a inceput sa le trimita deja in Ucraina), și Su-22 Fitter, în septembrie 2022, Polonia a semnat un contract în valoare de aproximativ 3,02 miliarde USD pentru 48 de avioane multirol FA-50 Fighting Eagle (care sunt asemanatoare ca si performante cu F-16), ca parte a parteneriatului său mai larg cu Coreea de Sud. Primul lot de 12 avioane FA-50 va fi livrat în 2022-23 într-o configurație de bază de pregătire a avioanelor de antrenament. Acesta va fi urmat de 32 de aeronave FA-50PL modernizate începând cu 2025-2028, care includ caracteristici precum un radar activ cu scanare electronică și sunt concepute pentru a servi atât în roluri de atac aer-aer cât și la sol.

Amploarea investiției în noi capabilități este însoțită de un plan ambițios de creștere a forțelor armate la 300.000 de persoane până în 2035. Acest total ar urma să cuprindă aproximativ 187.000 de profesioniști (în 2022, acest număr era de aproximativ 114.000), la care se adaugă 50.000 de membri voluntari ai Forțelor de apărare teritorială (32.000 la sfârșitul anului 2021) și alți 50.000 de membri recrutați în cadrul unui nou tip de serviciu de un an. În timp ce acest plan poate semăna cu recrutarea, trupele urmând o lună de pregătire de bază și până la 11 luni de pregătire de specialitate, acestia sunt salarizati (trupele vor fi plătite mai mult decât recruții din anii precedenți) și sunt concepute doar pentru voluntari[15]. Noul plan de personal provine din decizia de a înființa încă două divizii (ceea ce ar duce la șase divizii în total) și de a consolida diviziile mecanizate existente cu o brigadă blindată suplimentară fiecare. Se înțelege că acestea sunt ipoteze cheie ale conceptului polonez “Model 2035”[16]. Procesul de înființare a celei de-a cincea divizii a început în luna septembrie 2022. Aceasta va fi desfășurată în estul Polonia, între Divizia a 16-a mecanizată, care este în general orientată spre nord și nord-est (inclusiv în golul Suwalki și în zona de granița cu exclava rusă Kaliningrad), și divizia de Divizia 18 mecanizată, care este responsabilă pentru apărarea estului și sud-estului Poloniei[17].

Această din urmă unitate este încă în curs de dezvoltare și va fi echipată cu M1A1 SA și M1A2 SEPv3. Abrams MBT și, în viitor, cu avioanele AH-64 Apache -asemănându-se, de fapt, cu structurile armatei americane. Intenția este ca unitatea să asigure apărarea și descurajarea împotriva unor potențiale operațiuni ruso-belaruse din direcția Brest(un oras din Belarus)[18].

Sustenabilitate

Modernizarea tehnică a Poloniei și forțele de transformare pot fi văzute ca o încercare de a dezvolta o postură capabilă cel puțin să atenueze, și eventual să oprească, o potențială agresiune rusă împotriva flancului estic al NATO sub nivelul nuclear. Garanțiile de securitate prevăzute la articolul 5 din Tratatul de la Washington sunt de necontestat de către clasa politică din Polonia. La fel este și relația strategică mai largă cu SUA, care implică desfășurări americane în Polonia. Iar Polonia a salutat, ca pe un pas în direcția cea bună, revizuirea posturii de apărare și descurajare a NATO față de Rusia la summitul din 2022 de la Madrid. Cu toate acestea, Varșovia pare să ia în considerare un scenariu în care răspunsul militar al SUA și al NATO la o potențială escaladare a Rusiei ar putea fi mai lent decât este necesar – poate din cauza unei contingențe militare în Indo-Pacific. Acest lucru este, de asemenea, important în contextul solicitărilor de lungă durată ale SUA ca aliații săi europeni să își asume o parte mai mare din povara apărării și a descurajării în Europa. Summitul de la Madrid din 2022 a fost urmat de un proces de actualizare nu doar a planurilor de capabilități ale NATO, ci și a cerințelor care vor fi așteptate de la aliați.

Sustenabilitatea planurilor Poloniei privind modernizarea și dotarea armatei depinde de o serie de factori, cum ar fi situația economică a țării, disponibilitatea resurselor și investițiile în cercetare și dezvoltare.

Au fost ridicate întrebări cu privire la sustenabilitatea planurilor Poloniei. Printre preocupări se numără lipsa de personal și infrastructura inadecvată, precum și îndoieli cu privire la capacitatea economiei poloneze de a continua să finanțeze apărarea la un nivel atât de ridicat din punct de vedere istoric. Nivelul ridicat al inflației (17,2% pe an în septembrie 2022) și o posibilă recesiune sunt factori importanți care pot limita ambițiile poloneze de investiții. În octombrie, emisiunea de obligațiuni[19] în valoare de 3,2 miliarde USD, destinată să furnizeze bani pentru fondul extrabugetar de modernizare, a fost brusc oprită. Potrivit analiștilor, acest lucru poate sugera doar un interes limitat din partea piețelor financiare. Aceste investiții vor fi necesare și în alte domenii decât achiziția de echipamente. Noile sisteme ale Poloniei vor necesita un efort de modernizare separat pentru infrastructura militară, cum ar fi facilitățile de instruire și de întreținere. În plus, există îndoieli cu privire la faptul că forțele armate pot atrage suficienți tineri pentru a atinge obiectivul de 300.000 de persoane, chiar și cu flexibilitatea oferită de noile tipuri de serviciu.

Concluzii

Apărarea teritorială și apartenența la NATO sunt pilonii centrali ai politicii de apărare a Poloniei. Obiectivul principal al conceptului de apărare 2017-2032[20] este pregătirea forțelor armate pentru a descuraja agresiunea rusă. Rusia este caracterizată drept o amenințare directă la adresa Poloniei și a unei ordini internaționale stabile, o viziune accentuată de invazia Rusiei în Ucraina din februarie 2022. Polonia este unul dintre principalii contributori europeni la eforturile de sprijinire a Ucrainei și a livrat Ucrainei o varietate de echipamente de apărare, inclusiv blindate și sisteme antiblindate. A existat o creștere rapidă a cheltuielilor pentru apărare, menite să sprijine proiectele de investiții. Un fond extrabugetar va furniza fonduri suplimentare față de bugetul de bază al apărării[21]. Guvernul continuă să urmărească obiectivul de a staționa permanent trupe americane în țară. Comandamentul Corpului V al armatei SUA a fost stabilit la Poznań la sfârșitul anului 2020. Există planuri ambițioase de creștere a numărului de personal până la 300 000 până în 2035, inclusiv 50 000 de persoane care urmează să fie recrutate în cadrul unui nou program de serviciu salariat de un an. Acestea provin si din planurile de înființare a unei divizii grele suplimentare în est.

 Reforma achizițiilor este în curs de desfășurare de ceva timp, iar în ianuarie 2022 a fost înființată o agenție centrală de armament. Un plan de modernizare tehnică, care acoperă perioada 2021-2035, a fost publicat în octombrie 2019, care a extins orizontul de planificare de la zece la 15 ani. Modernizare ambițioasă si planuri de modernizare sunt în curs de desfășurare. F-35A urmează să sosească din 2024, iar capacitățile forțelor terestre vor fi sporite prin sosirea tancurilor de lupta principale Abrams . În 2022 au fost semnate acorduri cu Coreea de Sud pentru achiziționarea de avioane de luptă FA-50, MBT-uri K2 și piese de artilerie autopropulsate K9. Vor fi cumpărate și MRL Chunmoo, alături de sistemele americane HIMARS. Varșovia își continuă planurile de consolidare a bazei sale industriale naționale de apărare, o mare parte din aceasta fiind acum consolidată în holdingul de stat PGZ, folosind transferuri de tehnologie și parteneriate internaționale, cum ar fi acordurile cu Coreea de Sud. În afară de PGZ, mai multe companii internaționale din domeniul apărării au filiale în Polonia.

Ministrul polonez al Apararii a semnat marti 28 martie 2023 un contract cu o subsidiara a holdingului de aparare PGZ pentru achizitia a 1400 de vehicule de infanterie Borsuk descris ca cel mai mare proiect al industriei de aparare poloneze din ultimii 50 de ani.

Pe câmpul de luptă, blindatele Borsuk vor coopera cu cele sud-coreene Black Panther K2 pe care Varşovia le-a comandat anul trecut. În total, armata poloneză va primi 1.000 de tancuri, dintre care 180 vor fi produse de Hyundai Rotem în Coreea de Sud, iar altele 820, în varianta K2PL, vor fi produse în comun de industriile de apărare ale celor două ţări. Primele tancuri K2 au fost livrate Poloniei la finalul anului 2022.


[1] Admiral(rtr) PhD. Aurel POPA. Presedinte Forumul Securitatii Maritime

[2] În luna ianuarie 2022, Guvernul Germaniei a anunțat că va majora bugetul apărării cu 2,1 miliarde de euro în acest an, ajungând astfel la un total de 50,3 miliarde de euro. În același timp, cheltuielile pentru dezvoltarea și achiziționarea de echipament militar vor fi majorate cu 1,4 miliarde de euro, ajungând la un total de 12,4 miliarde de euro. Acestea sunt primele majorări semnificative ale bugetului apărării din ultimii ani, iar Germania își propune să-și consolideze capacitățile militare și să joace un rol mai activ în politica de securitate europeană. Surse: Politico, Reuters.

[3] “Poland’s defence minister: Russia poses ‘real threat’ to Europe” (Reuters, 23 martie 2022)

[4] Fondul extrabugetar (Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, FWSZ) a fost anunțat în luna aprilie a anului 2021, în cadrul unui program de investiții în valoare de 47 de miliarde de dolari în următorii 15 ani pentru modernizarea și dezvoltarea forțelor armate ale Poloniei. Acest fond are ca scop principal finanțarea achiziției de echipamente militare și modernizarea infrastructurii militare a Poloniei. Fondul este finanțat prin taxele impuse companiilor și are un buget anual de aproximativ 1 miliard de dolari. Scopul fondului este de a asigura finanțarea pentru proiectele de modernizare și achiziție de echipamente militare care nu pot fi acoperite de bugetul de stat. Fondul este gestionat de un consiliu format din reprezentanți ai ministerelor poloneze relevante, precum și din reprezentanți ai sectorului privat și ai universităților. “Poland to create $44 billion military investment fund,” Defense News, 22 ianuarie 2021: https://www.defensenews.com/global/europe/2021/01/22/poland-to-create-44-billion-military-investment-fund/

[5] “Poland to Boost Military Budget by $2 Billion After Russian Invasion of Ukraine” – articol din 14 ianuarie 2023 pe site-ul The New York Times (https://www.nytimes.com/2023/01/14/world/europe/poland-military-budget-russia.html). Articolul descrie decizia Poloniei de a crește bugetul de apărare cu 2 miliarde de dolari și planurile de modernizare a forțelor armate în urma invaziei Rusiei în Ucraina.

[6] THE MILITARY BALANCE 2023-published for The International Institute for Strategic Studies, London, UK
[7] “Poland Prepares for Russian Invasion of Ukraine” (Foreign Policy, 2 martie 2022) Articolul “Poland Prepares for Russian Invasion of Ukraine” publicat în Foreign Policy la 2 martie 2022, descrie eforturile Poloniei de a se pregăti pentru o eventuală invazie rusă în Ucraina. Potrivit articolului, Polonia a mobilizat peste 100.000 de militari și a început să consolideze granițele sale cu Ucraina prin instalarea de bariere și fortificații. De asemenea, Polonia a semnat acorduri de cooperare militară cu țări precum Statele Unite, Marea Britanie și Canada, și a început să primească asistență militară din partea acestora. Articolul evidențiază că Polonia se teme nu numai de o invazie directă din partea Rusiei, ci și de o posibilă agresiune hibridă, care ar putea implica operațiuni cibernetice sau propagandistice.

[8] “Poland’s modernization program seeks to tackle conventional and hybrid threats,” Defense News, 7 martie 2023. rticolul din “Defense News” publicat pe 7 martie 2023 se referă la programul de modernizare a Poloniei, care vizează consolidarea capacităților sale militare în fața amenințărilor convenționale și hibride. Articolul subliniază faptul că Polonia alocă 44 de miliarde de dolari pentru modernizarea forțelor sale armate până în 2035. Printre echipamentele care urmează să fie achiziționate se numără tancuri, avioane de luptă, nave de război, rachete antinavă și sisteme de apărare aeriană. Articolul subliniază importanța modernizării capacităților terestre și aeriene ale Poloniei, dar și necesitatea unor investiții semnificative în domeniul cibernetic și în sectorul de informații.

De asemenea, articolul evidențiază că modernizarea forțelor armate poloneze are loc în contextul tensiunilor cu Rusia și în încercarea de a face față amenințărilor hibride, inclusiv atacurilor cibernetice și propagandei. Articolul subliniază, de asemenea, importanța cooperării internaționale în acest efort, inclusiv cu aliații NATO și cu partenerii regionali din Europa Centrală și de Est.

[9] “Poland Seeks to Strengthen Its Military Capabilities Amid Russian Threat,” The Wall Street Journal, 12 martie 2023. Acest articol descrie planurile Poloniei de a cheltui 44 de miliarde de dolari pentru modernizarea forțelor sale armate și achiziționarea de echipament militar, inclusiv sisteme de apărare aeriană și nave de luptă.

[10] Articolul de pe armyrecognition.com anunță că Polonia a semnat un acord-cadru cu Coreea de Sud pentru achiziționarea și producția sub licență a până la 1.000 de tancuri de luptă principale K2 și 672 de obuziere autopropulsate K9 Thunder. Aceste vehicule sunt proiectate pentru a umple lacunele capacităților blindate poloneze și vor fi livrate în perioada 2022-2026. În plus, sunt așteptate contracte pentru producția sub licență a altor vehicule după 2026. Valoarea totală a celor două contracte este de 6,06 miliarde USD. Articolul subliniază faptul că Polonia a ales Coreea de Sud ca partener strategic în domeniul apărării datorită problemelor legate de securitatea aprovizionării, sugerând că relația bilaterală ar putea fi determinată de perspectiva unui potențial război din Europa.

[11] “Poland’s defense ministry unveils ambitious modernization plan” – articol din 26 ianuarie 2023 pe site-ul Defense News (https://www.defensenews.com/global/europe/2023/01/26/polands-defense-ministry-unveils-ambitious-modernization-plan/). Articolul detaliază planurile de modernizare a forțelor armate ale Poloniei, care includ achiziționarea de echipament militar modern și îmbunătățirea capacităților de apărare cibernetică.

[12] În aprilie 2021, Polonia a trimis o scrisoare de solicitare către Statele Unite ale Americii în privința potențialei achiziții a până la 500 de lansatoare de rachete cu rază lungă de acțiune M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System). Această achiziție ar face parte din eforturile Poloniei de a-și moderniza capacitățile militare și de a-și consolida apărarea națională în contextul creșterii amenințării rusești. În iulie 2021, Departamentul de Stat al SUA a dat undă verde acestei achiziții, iar Polonia a semnat un acord de cumpărare a 20 de lansatoare HIMARS în noiembrie 2021. Se preconizează că livrările vor începe în 2023 și vor continua până în 2026. Valoarea totală a achiziției este estimată la 414 milioane de dolari.

[13] https://www.gov.pl/web/finanse/system-finansowania-zagranicznego-projektu. Foreign Financing System (FFS) este un program implementat de Guvernul Poloniei pentru a spori cooperarea și relațiile economice și comerciale cu alte țări și organizații internaționale. Programul vizează atragerea de investiții străine și finanțare pentru dezvoltarea economiei poloneze și pentru proiecte de infrastructură și cercetare.  Printre principalele obiective ale FFS se numără: îmbunătățirea accesului la finanțare externă pentru întreprinderile poloneze, creșterea exporturilor de bunuri și servicii, atragerea de investiții străine directe și încurajarea cooperării bilaterale și multilaterale cu alte țări. Programul este coordonat de Ministerul Dezvoltării și Finanțelor din Polonia și oferă sprijin în accesarea de finanțare externă prin intermediul agențiilor guvernamentale și a instituțiilor financiare internaționale.  FFS este un program în curs de dezvoltare și este actualizat periodic pentru a răspunde la nevoile economice și politice actuale ale Poloniei și ale partenerilor săi internaționali

[14] În septembrie 2021, Polonia și-a anunțat interesul pentru achiziționarea a 96 de elicoptere de atac AH-64E Apache. Aceasta ar fi cea mai mare achiziție de echipamente militare făcută de Polonia și ar fi destinată în principal îmbunătățirii capacităților sale de apărare aeriană împotriva potențialelor amenințări din partea Rusiei. Polonia intenționează să aloce un buget de 3,5 miliarde de dolari pentru achiziționarea elicopterelor Apache. Potrivit planurilor, primele echipamente ar urma să fie livrate în 2026 sau 2027, iar achiziția ar urma să fie finalizată în 2030.

[15] THE MILITARY BALANCE 2023-published for The International Institute for Strategic Studies, London, UK

[16] “Model 2035” este un concept de dezvoltare strategică pe termen lung al Poloniei, care a fost lansat în 2020 de Ministerul Dezvoltării și Fondurilor Europene al țării. Acesta vizează modernizarea infrastructurii, creșterea competitivității economice, creșterea investițiilor în cercetare și dezvoltare, îmbunătățirea calității vieții și dezvoltarea durabilă până în 2035. Conceptul are în vedere și dezvoltarea capacităților militare, prin investiții în echipament modern și dezvoltarea industriei de apărare, pentru a face față amenințărilor hibride și convenționale. De asemenea, “Model 2035” include și măsuri de modernizare și îmbunătățire a infrastructurii militare, inclusiv baze militare, depozite de armament și echipament de comunicații, pentru a permite forțelor armate poloneze să își îndeplinească misiunile în mod eficient și eficace.

[17] “Poland to create fifth division for eastern border protection” – Defense News, 7 martie 2022.

[18] THE MILITARY BALANCE 2023-published for The International Institute for Strategic Studies, London, UK

[19] Fondul extrabugetar (Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, FWSZ)

[20] https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/koncepcja-obrony-rzeczypospolitej-polskiej-2017-2032. Conceptul de apărare a Poloniei 2017-32 este un document strategic care stabilește prioritățile și obiectivele Poloniei în materie de securitate națională și apărare pentru perioada 2017-2032. Documentul a fost elaborat de Ministerul Apărării Naționale în cooperare cu alte instituții guvernamentale și a fost aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Țării în 2017. Conceptul de apărare are ca obiectiv principal protejarea suveranității și integrității teritoriale a Poloniei împotriva oricărei amenințări, indiferent de natura acesteia. Printre principalele amenințări identificate în document se numără agresiunea militară a altor state, atacurile cibernetice și informaționale, terorismul și migrația ilegală. Documentul stabilește că principala forță de apărare a Poloniei este Armata Poloniei, iar investițiile în modernizarea și dezvoltarea acesteia vor fi o prioritate. Alte obiective importante includ îmbunătățirea capacităților de informații și contrainformații, consolidarea securității cibernetice și întărirea cooperării cu partenerii internaționali, în special cu NATO și cu alte țări europene.

[21] Fondul extrabugetar (Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, FWSZ)

Un comentariu la „POLONIA-O posibila cale de urmat”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top