Skip to content

Buletin informativ iunie 2022

Relații Internaționale Maritime

Conflictul ruso-ucrainean, ce se întâmplă în Marea Neagră

Libertatea de navigație pentru porturile Ucrainei de la Marea Neagră

Ministerul rus al Apărării a modificat coridorul de ieşire a navelor străine din porturile Ucrainei de la Marea Neagră. Kievul este responsabil pentru ieșirea în siguranţă a navelor din porturile ucrainene şi trecerea lor în zona de adunare, a menționat general-colonelul Mihail Mizintsev, 26 MAI. Coridorul umanitar, prin care navele străine pot părăsi porturile Ucrainei de la Marea Neagră, a fost ajustat şi se întinde acum pe 139 de mile marine cu o lăţime de 3 mile, a anunţat general-colonelul Mihail Mizintsev, șeful sediului interdepartamental de coordonare rus pentru răspuns umanitar, citat de agenția rusă de ştiri TASS. „Pentru a asigura ieşirea în siguranţă a navelor străine din porturile Odesa, Nikolaev, Cernomorsk, Herson, Ochakov şi Yuzhny în marea liberă, Forţele Armate Ruse au făcut ajustări ale traseului coridorului umanitar. Din 27 mai, 2022, coridorul maritim umanitar este o rută pentru circulaţia navelor. Acesta are o lungime de 139 de mile marine, cu o lăţime de 3 mile”, a spus el. Coridorul funcţionează zilnic între orele 08.00 şi 19.00, ora Moscovei. Ce condiții pune Rusia pentru a permite trecerea navelor cu grâne ucrainene prin Marea Neagră

Rusia este pregătită să ofere un coridor umanitar pentru ca navele care transportă alimente să părăsească Ucraina, în schimbul ridicării unor sancțiuni, a declarat miercuri, 25 MAI, ministrul adjunct rus de externe Andrei Rudenko, citat de Interfax și Reuters. „Și necesită, de asemenea, deminarea de către partea ucraineană a tuturor porturilor în care sunt ancorate nave. Rusia este pregătită să asigure trecerea umanitară necesară, lucru ce îl face în fiecare zi”, a susținut oficialul rus. Rusia este în contact cu Națiunile Unite în această privință, a mai spus Rudenko. Rusia și Ucraina se acuză reciproc de amplasarea de mine în derivă în Marea Neagră. Rudenko a mai spus, citat de Interfax, că o eventuală escortare de către navele occidentale a navelor ucrainene care transportă cereale ar „exacerba grav situația din Marea Neagră”.

Opțiuni pentru deblocarea porturilor ucrainene

„Se discută două moduri de deblocare. Prima este cea militară: furnizarea Ucrainei unui număr suficient de rachete antinavă cu o rază de acțiune, care să permită Ucrainei să poată riposta și să protejeze ea însăși navele comerciale”, a declarat Pidlasa. A doua modalitate este o operațiune precum Ocean Shield în Golful Aden, în care convoaiele NATO au escortat nave comerciale în porturi, protejându-le de pirații somalezi, a precizat parlamentarul. “Nu trebuie să fie un convoi NATO. Ar putea fi un convoi furnizat de țările din regiunea Mării Negre, care sunt și țări NATO, dar ele îl pot marca ca eforturi proprii. Acestea sunt Bulgaria, România și Turcia. Ne ​​pot ajuta cu asta”, a adăugat Pidlasa. Potrivit prim-ministrului Denis Șmigal, Ucraina pierde 170 de milioane de dolari pe zi prin porturile blocate, iar capacitatea sa de export a scăzut cu mai mult de jumătate. Ucraina se teme de un cal troian rus și nu va demina portul Odesa pentru exportul de cereale. Ucraina refuză să demineze portul Odesa pentru a putea relua exportul de cereale, deoarece forţele ruse ar putea exploata situaţia pentru a ataca oraşul, a arătat miercuri purtătorul de cuvânt al administraţiei regionale, Serghi Bratciuk, potrivit Agerpres, care citează AFP. Dacă minele ar fi eliminate, Rusia “va dori să atace; visează să paraşuteze trupe”, a spus oficialul într-un mesaj video pe Telegram. “Flota rusă din Marea Neagră va simula o retragere către Crimeea anexată. Însă imediat ce deminăm accesul în portul Odesa, flota rusă va fi acolo”, a susţinut el. La cererea ONU, Turcia şi-a oferit ajutorul pentru escortarea convoaielor maritime din porturile ucrainene, în ciuda prezenţei minelor, detectate până în apropierea coastelor turceşti.

Comentariu: Intensificarea activităţii Rusiei în Insula Şerpilor capturată face posibilă blocarea coastei ucrainene şi împiedică restabilirea comerţului maritim, inclusiv exportul de cereale ucrainene. Poziția strategică a Insulei Șerpilor, corelată cu existența dispozitivelor A2/AD din Crimeea și prezența pe mare a navelor Federației Ruse, permit Rusiei blocarea traficului navelor comerciale către Ucraina, interzicând în acest fel importurile și exporturile pe mare. În situația existentă la Odessa, libertatea de navigație se poate executa doar cu nave, o apărare puternică la litoral nu este suficientă. Iar singura soluție este reprezentată de Adunarea Generală a ONU, care se poate întruni în sesiune specială de urgență și emite o rezoluție de sprijin a statului supus agresiunii, rezoluție care trebuie adoptată de două treimi din membrii ONU prezenți cu drept de vot. În urma acestei rezoluții statele pot acorda sprijin naval Ucrainei facilitând în acest fel exportul. Rezoluția de asemenea va permite prezența navelor în Marea Neagră pe timp îndelungat fără a fi supuse prevederilor Convenției de la Montreux. (Sursa:https://m.adevarul.ro/economie/business-international/minister-rus-modificat-coridor-iesire-nave-marea-neagra-1_628fe58b5163ec4271dbbf9a/index.html). (Sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-international-25578633-conditii-pune-rusia-pentru-permite-trecerea-navelor-grane-ucrainene-prin-marea-neagra.htm). (Sursa:https://www.defenseromania.ro/in-ucraina-au-fost-avansate-doua-optiuni-pentru-deblocarea-porturilor-prima-calea-militara-a-doua-necesita-si-implicarea-romaniei_616745.html). (Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/ukrainian-grain-how-to-lift-russias-black-sea-blockade/)

Insula Șerpilor – punct de importanță strategică pentru zona de vest a Mării Negre sau obiectul unui război inutil ruso-ucrainean

Insula Șerpilor, transformată de ruși într-un „crucișător de nescufundat”. Marina Rusiei a dominat Marea Neagră de la începutul războiului, nu în ultimul rând pentru că Ucraina nu avea o forță maritimă reală. „Gândește-te la ea (n.red. insulă) ca la un distrugător de nescufundat”, a spus Andy Netherwood, expert în apărarea aeriană. „Dacă plasezi acolo un radar și sisteme de rachete sol-aer, îți permite să domini spațiul aerian din nordul Mării Negre, inclusiv abordarea importantă strategică a Odesei.” Însă, pentru ruși, blocada economică este importantă, în contextul unui conflict de durată. „Într-un conflict de uzură și eroziune, capacitatea de a menține o blocadă economică poate deveni semnificativă”, a spus Dr. Sidharth Kaushal, expert militar. În ciuda încercărilor de a lua înapoi Insula Serpilor și a apelurilor internaționale tot mai mari de redeschidere a Mării Negre, dominația Rusiei în zonă rămâne importantă. Rusia fortifică Insula Șerpilor pentru a controla nord-vestul Mării Negre. Sisteme de rachete S-300, la 45 de km de România. Forţele ruse continuă să-şi întărească poziţiile în Insula Şerpilor, pe care o transformă într-un adevărat cap de pod, unde au fost trimise trei vedete ale Flotei ruse din Marea Neagră, afirmă marţi şeful administraţiei militare din regiunea Odesa, Serhii Bratciuk, pe contul său de Telegram, potrivit Agerpres, care citează agenţia de presă ucraineană Ukrinform. Astfel, în ultimele zile au fost identificate pe insulă un sistem mobil de lansare multiplă de rachete (MLRS) de tipul Tornado-G și cel puțin două sisteme similare BM-21 „Grad”, după ce anterior au fost semnalate trei sisteme de apărare antiaeriană „Pantsir-C1”, un sistem de rachete antiaeriene „Tor-M2” (împreună cu vehiculul de transport și încărcare), cinci vehicule militare ușoare și un vehicul ușor multirol blindat destinat, conform aprecierilor părții ucrainene, ca platformă pentru echipamente de război electronic. De asemenea, partea ucraineană consideră că rușii vor transfera și mai multe echipamente după ce vor ridica navele de desant de tip “Serna”, scufundate de forțele ucrainene, astfel încît să le permită utilizarea atât a danei principale, cât și a unei alteia mai mici construite pe insulă.

Comentariu: Rusia pare hotărâtă să păstreze insula, chiar și cu un cost ridicat de trupe și echipamente, având în vedere importanța acesteia. Poate asigura supravegherea nordului Marii Negre și a obiectivelor de la litoral, poate reprezenta o bază pentru lansarea unui desant amfibiu, de asemenea poate fi importantă în orice acord de pace, eventual ca monedă de schimb. Nu este lipsit de interes faptul că apărarea insulei ar putea deveni simbolică, la fel ca rezistența ucraineană de la Mariopol. Lovirea instalațiilor aflate pe Insula Șerpilor are ca obiectiv principal întârzierea sau interzicerea dispunerii pe insulă a capabilităților necesare asigurării unei apărări antiaeriene credibile. Este demn de subliniat faptul că, deși are un teritoriu minuscul, Insula Șerpilor reprezintă un punct strategic pentru partea de vest a Mării Negre, putând să contribuie în mod decisiv la controlul acestei zone. În pofida acestui lucru, în această perioadă de conflict, nici Rusia și nici Ucraina nu ar trebui să încerce să controleze și să disloce trupe pe Insula Șerpilor, ținând cont de faptul că acestea nu pot fi în siguranță. Pe de o parte, insula se află în bătaia artileriei și rachetelor ucrainene, iar pe de altă parte Flota rusă din Marea Neagră dispune de mijloacele necesare pentru a distruge adversarul în această zonă. (Sursa:https://www.digi24.ro/stiri/externe/insula-serpilor-transformata-de-rusi-intr-un-crucisator-de-nescufundat-imagini-din-satelit-arata-activitate-intensa-pe-insula-1951547). (Sursa:https://www.defenseromania.ro/rusia-fortifica-insula-serpilor-pentru-a-controla-nord-vestul-marii-negre-sisteme-de-rachete-s-300-la-45-de-km-de-romania_616663.html).

Rusia dezvoltă un nou complex de rachete de coastă pentru racheta hipersonică de croazieră Zircon

Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 27.05.2022, citând două surse apropiate Ministerului Apărării, că, Rusia dezvoltă un nou complex de rachete de coastă pentru racheta hipersonică de croazieră de tip Zircon. După cum a declarat cea de-a doua sursă, noul complex cu rachete Zircon, la fel ca și predecesorul său Bastion, cu rachete Onyks (Yakhont), va fi capabil să lovească atât ținte navale, cât și ținte terestre.

Comentariu: În ceea ce privește dezvoltarea unui complex de rachete de coastă pentru racheta hipersonică Zircon, se pare că termenul de 2022 pentru introducerea acestuia în dotarea Forțelor Navale este unul prea scurt, ținând cont de faptul că este pentru prima dată când se vorbește despre acesta. În orice caz, este evident că noile complexe de rachete de coastă cu rachete hipersonice vor fi aduse în Regiunea Mării Negre, ceea ce va reprezenta un pericol major pentru statele membre NATO, inclusiv pentru România. Potrivit reprezentanților ruși, racheta hipersonică Zircon (3M22) este capabilă să dezvolte o viteză de aproximativ nouă Mach (1 Mach = viteza sunetului) și să lovească ținte la distanțe de peste 1.000 de kilometri. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/rusia-dezvolta-un-nou-complex-de-rachete-de-coasta-pentru-racheta-hipersonica-de-croaziera-zircon_616630.html).

Rușii intenționează să folosească navele capturate în Ucraina pentru paza porturilor Mariupol și Bediansk

Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 30.05.2022, citând o sursă din cadrul structurilor de forță, că fostele vedete blindate ucrainene, care au fost capturate în timpul operației militare speciale, vor fi folosite pentru paza porturilor Mariupol și Berdiansk de la Marea Azov, după  restabilirea capabilităților tehnice. Potrivit precizărilor acesteia, deocamdată, nu a fost luată o decizie finală în ceea ce privește destinatarul acestor nave, adică unitățile navale aparținând Serviciului de Frontieră al FSB sau Flota rusă din Marea Neagră (FRMN). Sursa a remarcat faptul că acum se stabilesc probleme legate de interoperabilitate, de realizarea comunicațiilor dintre navele capturate și alte structuri de forță ale Rusiei, precum și de aprovizionare a acestora cu muniții.

Comentariu: Marina ucraineană a dispus de 8 vedete blindate clasa Gyurza-M, dintre care se pare că Federația Rusă a capturat 3-5 nave. Caracteristicile acestora permit folosirea lor pentru paza porturilor, au viteza de până la 25 Nd și un tun de 30mm. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/rusii-intentioneaza-sa-foloseasca-navele-capturate-in-ucraina-pentru-paza-porturilor-mariupol-si-bediansk_616646.html).

Ucraina a început să primească rachete anti-navă

Ucraina a început să primească rachete antinavă Harpoon din Danemarca şi obuziere autopropulsate din Statele Unite, a indicat sâmbătă 28 MAI, ministrul apărării ucrainean, Oleksii Reznikov, transmite Reuters. El a afirmat că rachetele Harpoon vor fi folosite alături de cele ucrainene Neptun pentru apărarea coastei ucrainene, inclusiv a portului sudic Odesa. Reznikov a mai scris că primirea rachetelor Harpoon este rezultatul cooperării între câteva state, precizând că livrarea din Danemarca a avut loc ‘cu participarea prietenilor noştri britanici’. “Ca rezultat al acţiunilor noastre intense pentru a învinge forţele navale inamice, grupul de nave de război al Flotei Federaţiei Ruse în Marea Neagră a fost împins înapoi la o distanţă de peste 100 de kilometri de coasta ucraineană”, potrivit serviciului de presă al comandamentului naval al forţelor armate ucrainene, citat de Ukrinform. „Încercând să recâştige controlul asupra părţii de nord-vest a Mării Negre, inamicul a fost forţat să-şi schimbe tactica: a desfăşurat sisteme de rachete ‘Bal’ şi ‘Bastion’ în Crimeea şi în regiunea Herson şi a redislocat forţe suplimentare în Insula Şerpilor”, pe care Rusia a ocupat-o din prima zi a invaziei, menţionează comandamentul naval ucrainean. Intensificarea activităţii Rusiei în Insula Şerpilor capturată face posibilă blocarea coastei ucrainene şi împiedică restabilirea comerţului maritim, inclusiv exportul de cereale ucrainene, notează la rândul său luni Ministerul britanic al Apărării, citat de Zerkalo nedeli.

Comentariu: Desfăşurarea de rachete antinavă este un pas important pentru întărirea apărării ucrainene, în special a Odesei, care a fost ameninţată de executarea unui desant amfibiu încă de la începutul războiului. Acest lucru a determinat Rusia să ia măsuri suplimentare privind repoziționarea navelor. Dar ameninţarea cu rachete ruseşti dinspre mare rămâne, de asemenea, navele ruse continuă să “blocheze navigaţia civilă” în această zonă. Doar cu rachetele de coastă nu se poate obține și menține libertatea de navigație și apărarea obiectivelor economice dispuse pe mare. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/ucraina-a-inceput-sa-primeasca-rachete-anti-nava-harpoon-din-danemarca-si-obuziere-autopropulsate-din-sua_616637.html). (Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/05/u-s-may-boost-ukraines-defense-with-harpoon-missiles/). (Sursa:https://news.usni.org/2022/05/23/denmark-sending-ukraine-anti-ship-harpoon-missiles-to-take-on-russian-ships-in-black-sea). (Sursa:https://www.reuters.com/world/europe/sweden-supply-more-military-aid-including-anti-ship-missiles-ukraine-2022-06-02/). (Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/how-can-swedish-rbs-17-anti-ship-missiles-help-ukraine/). (Sursa:https://www.defenseromania.ro/fortele-navale-ucrainene-au-anuntat-ca-au-impins-flota-rusa-la-peste-100-kilometri-de-coasta-ucrainei-dar-ocupantul-isi-schimba-tactica_616744.html).

Forțele Navale Ucrainene au anunțat că au împins Flota rusă la peste 100 kilometri de coasta Ucrainei, dar ocupantul își schimbă tactica

Armata ucraineană a declarat luni, 06 IUN, că a reuşit să îndepărteze flota rusă la peste 100 kilometri de coasta ucraineană a Mării Negre, unde navele ruseşti efectuează de mai multe săptămâni o blocadă navală, relatează Agerpres, care citează EFE şi AFP. “Încercând să recâştige controlul asupra părţii de nord-vest a Mării Negre, inamicul a fost forţat să-şi schimbe tactica: a desfăşurat sisteme de rachete ‘Bal’ şi ‘Bastion’ în Crimeea şi în regiunea Herson şi a redislocat forţe suplimentare în Insula Şerpilor”, pe care Rusia a ocupat-o din prima zi a invaziei, menţionează comandamentul naval ucrainean. Ocupanţii ruşi au desfăşurat sisteme de rachete modernizate, staţii de război electronic şi alte echipamente în Insula Şerpilor, declarase la 1 iunie purtătorul de cuvânt al Comandamentului operaţional ‘Sud’ al armatei ucrainene, Vladislav Nazarov, citat de publicaţia ucraineană Zerkalo nedeli. Aceasta ar putea asigura forţelor ruse o posibilă desantare a grupurilor de recunoaştere şi de sabotaj pe coasta Odesei sau o bombardare masivă a acesteia, afirmase el, adăugând că, la ora actuală, nu sunt semne de pregătire pentru o debarcare a invadatorilor, dar nu sunt excluse încercări de apropiere şi de debarcare a unor grupuri de recunoaştere şi de sabotaj pe coastele Odesei sau la gurile Dunării.

Comentariu: În ciuda existenței rachetelor antinavă pe litoralul ucrainean, marina rusă controlează partea de nord a Mări Negre, mai puțin zona de litoral din apropierea teritoriului încă controlat de ucraineni. Federația Rusă a obținut un obiectiv strategic important, reprezentat de blocarea traficului navelor comerciale către Ucraina, interzicând în acest fel importurile și exporturile pe mare. De asemenea ameninţarea cu executarea loviturilor cu rachete dinspre mare asupra unor obiective din interiorul teritoriului rămâne. Încă o dată este evidențiat faptul că libertatea de navigație și apărarea obiectivelor dispuse pe mare sau la litoral se poate executa doar cu nave, o apărare puternică la litoral nu este suficientă, permițând adversarului o totală libertate de manevră. (Sursa:https://psnews.ro/marina-ucraineana-flota-rusa-s-a-indepartat-la-peste-100-de-kilometri-de-coasta-ucrainei-la-marea-neagra-670315/).(Sursa:https://www.defenseromania.ro/fortele-navale-ucrainene-au-anuntat-ca-au-impins-flota-rusa-la-peste-100-kilometri-de-coasta-ucrainei-dar-ocupantul-isi-schimba-tactica_616744.html).

Cu rușii în apropiere, Ucraina și-a scufundat propria corvetă Vinnytsia, în urma unei lovituri cu rachete

Pe data de 10 iunie 2022 corveta Vinnytsia a fost scufundată de forțele de apărare ucrainene, pe fondul înaintării forțelor ruse de ocupație. Publicația NavyRecognition care citează presa locală scrie că a fost scufundată în portul Ochakov corveta ucraineană Vinnytsia. Nava putea îndeplini și misiuni de luptă anti-submarin. Corveta a fost scufundată în urma unei lovituri cu rachete. Potrivit sursei citate, aceasta este a opta navă pe care Marina Ucrainei o distruge, din flota proprie, de la începerea invaziei ruse din 24 februarie 2024. Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 10.06.2022, citând o sursă din cadrul structurilor de forță, că trupele ruse au preluat controlul asupra unui punct strategic important din Regiunea Nikolaev din Ucraina, respectiv zona Kinburn Spit. Astfel, Forțele Armate ale Federației Ruse au deschis o cale navigabilă către Ochakov. “Ca urmare a succeselor înregistrate în ultima perioadă în acțiunile ofensive ale Forțelor Armate ale Federației Ruse, a fost deschisă o cale navigabilă către orașul Ochakov. O parte deosebit de importantă din punct de vedere strategic a Regiunii Nikolaev, zona Kinburn Spit, a fost, în sfârșit, eliberată”, a menționat sursa. Anterior, într-un interviu acordat agenției de presă Tass, șeful Administrației militaro-civile din Regiunea Herson a declarat că transportul maritim în zona porturilor din regiune va fi complet restabilit, cel mai probabil, atunci când Regiunea Nikolaev și, în special, orașul Ochakov, care blochează ieșirea din estuarul Nipru-Bug, vor fi eliberate.

Comentariu: Zona Kinburn Spit reprezintă un punct strategic nu numai pentru estuarul Nipru-Bug, Ochakov și chiar întreaga Regiunea Nikolaev, ci și pentru Odesa. Aceasta se află la o distanță de aproximativ 60 de kilometri (pe apă, în linie dreaptă) de portul Odesa. Trupele ruse vor putea amplasa în această zonă o serie de armamente ofensive, care vor putea contribui în mod decisiv la desfășurarea acțiunilor viitoare către Regiunile Nikolaev și Odesa. Corveta Vinnitsa a Forțelor Navale ucrainene a fost scufundată, în timp ce nava de desant Yuri Olifirenko/ Proiect 773; clasa Polnocny-C – nava de debarcare, a reușit să iasă în larg, unde a fost supusă unor tiruri de artilerie ale lansatoare multiple de proiectile reactive rusești. Deocamdată, nu se știe dacă aceasta a fost scufundată sau a reușit să iasă de sub atacul militarilor ruși.  (Sursa:https://www.defenseromania.ro/cu-rusii-in-apropiere-ucraina-si-a-scufundat-propria-corveta-vinnytsia-prin-lovituri-de-racheta-ale-fortelor-ucrainene_616817.html). (Sursa:https://www.defenseromania.ro/rusii-se-apropie-de-ochakov-a-fost-cucerita-zona-kinburn-spit-care-asigura-controlul-estuarului-nipru-bug_616808.html). (Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/ukrainian-navy-ship-in-dramatic-escape-survives-russian-artillery-attack/).

De teama dronelor Bayraktar TB2, rușii inovează. Pe nave de patrulare au fost montate sisteme terestre de apărare antiaeriană Tor

Pe 07.06.2022, mai mulți utilizatori ruși au postat pe rețelele de socializare o fotografie inedită, în care apare nava de patrulare Vasily Bykov a Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN) cu un complex terestru de apărare antiaeriană de tip Tor ancorat pe helipadul de la bord. Utilizatorii ruși consideră că este vorba despre “o rezolvare forțată, nestandardizată a problemelor privind apărarea antiaeriană a navei”. De fapt, o astfel de măsură devoalează unul dintre punctele slabe ale navelor de patrulare Proiect 22160, aflate numai în dotarea FRMN (patru unități). Practic, se poate afirma că acestea nu dispun de apărare antiaeriană. Singurul mijloc de acest tip din dotarea navei este reprezentat de lansatoarele portabile de rachete antiaeriene de tip Igla-S sau Verba (opt unități). Așadar, deși nava are o mare putere de foc, dispunând de două module cu patru celule fiecare pentru lansarea rachetelor de croazieră de tip Kalibr, aceasta este o victimă sigură în cazul unui atac cu rachete al adversarului, lansat de la sol, de pe apă, sau din aer. Probabil, reprezentanții ruși se tem cel mai tare de atacuri aeriene executate de dronele turcești Bayraktar TB2 din dotarea armatei ucrainene. Trebuie precizat și faptul că, în cadrul operației militare speciale din Ucraina, complexele de apărare antiaeriană de tip Tor s-au dovedit mijloace foarte eficiente pentru contracararea dronelor Bayraktar TB2. Acestea au o bătaie de aproximativ 15 kilometri și întrebuințează opt rachete antiaeriene 9M330, în versiunea Tor-M1, sau 16 rachete 9M338, în varianta Tor-M2. Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 13.06.2022, citând o sursă din cadrul Complexului Militar Industrial, că, până la sfârșitul anului, navele de patrulare Proiect 22160 ale Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN) vor fi dotate cu complexe de rachete antiaeriene Tor-M2KM.

Cea de-a cincea navă de patrulare Proiect 22160, Viktor cel Mare, se află în construcție la Șantierul Naval din Zelenodolsk și va fi livrată FRMN până la sfârșitul acestui an. “Corveta Viktor cel Mare va fi introdusă în dotarea FRMN în luna decembrie 2022, având deja instalat la bord un modul de apărare antiaeriană Tor-M2KM”, a spus sursa agenției Tass. În opinia sa, cea de-a șasea corvetă, Nikolai Sipyagin, care va încheia seria navelor de patrulare Proiect 22160 construite la Șantierul Naval din Zelenodolsk pentru FRMN, “va avea șansa să fie livrată flotei la sfârșitul anului 2023, cu o nouă versiune a unui complex de apărare antiaeriană cu bazare navală”.

Comentariu: Deși dispun de foarte multă tehnică modernă, între care chiar și navele de patrulare Proiect 22160, militarii ruși sunt nevoiți să improvizeze pentru a corecta o serie de erori de proiectare și exploatare a acesteia și pentru a implementa o parte din Lecțiile învățate. Decizia oficialilor ruși de a dota navele de patrulare Proiect 22160 cu complexe de rachete antiaeriene terestre de tip Tor este una de compromis în condițiile în care se anulează posibilitatea folosirii de către navă a unui elicopter de punte. Aceasta este probabil singura soluție pe termen scurt pentru întărirea apărării antiaeriene a navelor, care sunt deficitare la acest capitol., mai ales pentru contracararea țintelor la distanțe medii 10000 – 20000 m. Pe termen lung, navele să fie adaptate pentru a permite instalarea la bord a unui sistem de rachete antiaeriene navalizate, pentru a elibera puntea heliport. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/de-teama-dronelor-bayraktar-tb2-rusii-inoveaza-pe-nave-de-patrulare-au-fost-montate-sisteme-terestre-de-aparare-antiaeriana-tor_616760.html). (Sursa:https://www.defenseromania.ro/dupa-modelul-vasili-bykov-alte-trei-nave-rusesti-din-marea-neagra-vor-fi-dotate-cu-complexe-antiaeriene-tor-m2km_616829.html).

După ce l-au dotat cu rachete de croazieră Kalibr, rușii vor păstra submarinul Alrosa în Marea Neagră pentru a lua parte la război

Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 17.06.2022, citând o sursă din cadrul structurilor de forță din Sevastopol, că, după ce a fost modernizat și dotat cu rachete de croazieră Kalibr, submarinul B-871 Alrosa, Proiect 877V, nu va mai fi transferat la Flota din Marea Baltică, așa cum era planificat anterior. Astfel, submarinul a fost reintrodus în compunerea Brigăzii 4 Submarine și va rămâne în Marea Neagră. “În urma procesului de reparații și modernizare la care a fost supus, vechiul submarin Alrosa al Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN), a devenit purtător de rachete de croazieră Kalibr și a intrat în compunerea brigăzii independente de submarine. Transferul planificat către Flota rusă din Marea Baltică nu mai este de actualitate”, a precizat sursa. În perioada 2014-2017, FRMN a primit în dotare șase submarine noi Proiect 636.3, purtătoare de rachete de croazieră Kalibr. O parte dintre acestea au participat la acțiuni de luptă desfășurate în Siria, iar acum îndeplinesc misiuni în cadrul operației militare speciale din Ucraina.

Comentariu: În condițiile în care tranzitul prin strâmtori este blocat și aducerea altor forrțe în Marea Neagră este mai greu de realizat, menținerea submarinului Alrosa în Marea Neagră va contribui la creșterea potențialului de luptă, iar astfel Rusia dispune acum de șapte submarine dotate cu rachete de croazieră Kalibr în regiune, cinci se află în Marea Neagră, iar alte două în Marea Mediterană. Acestea se vor împărți pentru îndeplinirea misiunilor. Foarte probabil, în perioada următoare, submarinul Alrosa va fi întrebuințat în cadrul acțiunilor militare din Ucraina, submarinul va fi testat în condiții reale de luptă, în urma modernizării. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/dupa-ce-l-au-dotat-cu-rachete-de-croaziera-kalibr-rusii-vor-pastra-submarinul-alrosa-in-marea-neagra-pentru-a-lua-parte-la-razboi_616886.html.

Summitul Formatului Bucureşti 9 (B9)/10 IUN

Din Formatul Bucureşti 9 sau B9 fac parte cele 9 ţări de pe flancul estic al NATO şi din Europa Centrală: alături de România şi Polonia, cele 3 state Baltice, Bulgaria, Ungaria, Cehia şi Slovacia. Miza întâlnirii de la Bucureşti: consultarea şi coordonarea ţărilor de pe flancul estic înainte de summitul NATO de la sfârşitul lunii, de la Madrid. Şefii de stat care fac parte din Formatul Bucureşti 9 au adoptat, o declaraţie comună în 11 puncte în care condamnă ferm agresiunea neprovocată şi nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei, solicită Rusiei să îşi retragă forţele de pe teritoriul ucrainean şi susţin, în continuare, necesitatea consolidării, “în mod semnificativ”, a posturii NATO de descurajare şi apărare. „Noi, Preşedinţii Bulgariei, Republicii Cehe, Estoniei, Ungariei, Letoniei, Lituaniei, Poloniei, României şi Republicii Slovace, ne-am reunit astăzi, în grupul Bucureşti 9, pentru pregătirea Summitului NATO de la Madrid. Am salutat participarea Secretarului General al NATO, Jens Stoltenberg. Ne-am întâlnit astăzi, într-un moment de deteriorare fără precedent a mediului de securitate, cauzată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, cea mai gravă ameninţare din ultimele decenii la adresa securităţii euroatlantice. Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a zdruncinat pacea în Europa şi cauzează suferinţă umană şi distrugeri enorme”, se arată în declaraţia comună. De asemenea, a fost reiterat “angajamentul de nestrămutat faţă de independenţa, suveranitatea şi integritatea teritorială ale Ucrainei în cadrul graniţelor sale recunoscute internaţional, faţă de Preşedintele, de Parlamentul şi Guvernul său alese în mod democratic, faţă de poporul ucrainean, în lupta sa curajoasă pentru apărarea căminelor, a ţării şi a dreptului suveran al Ucrainei de a alege propriile aranjamente de securitate şi politică externă, fără interferenţe externe”. “Trebuie să creştem prezenţa aliată multidimensională şi să asigurăm forţe combatante interoperabile pe timp de pace, reîntărite în timp util cu forţe şi mijloace, aranjamente sporite de comandă şi control, apărare consolidată aeriană şi împotriva rachetelor, infrastructură îmbunătăţită, mobilitate militară şi acces sustenabil la lanţul de aprovizionare cu combustibil”, se mai arată în document.

Comentariu: Formatul B9 este susţinut şi încurajat puternic de Statele Unite. Este foarte important că a fost discutată necesitatea consolidării posturii NATO de descurajare şi apărare în mod echilibrat, credibil, coerent, sustenabil şi adaptat pe întreg Flancul Estic, în condițiile în care o descurajare credibilă poate reprezenta baza pentru prevenirea unor viitoare aventuri militare asemănătoare situației din Ucraina. De asemenea viitorul Concept Strategic trebuie să abordeze noua realitate de securitate creată de războiul Rusiei împotriva Ucrainei, ca fiind o ameninţare la adresa securităţii euroatlantice, dar și necesitatea consolidării parteneriatului strategic cu Uniunea Europeană pentru a sprijini pacea şi securitatea. (Sursa:https://www.defense.ro/reuniunea-ministrilor-apararii-in-formatul-b9-bucharest-9-de-la-bucuresti).(Sursa:https://www.defenseromania.ro/liderii-b9-au-cerut-dupa-reuniunea-de-la-bucuresti-retragerea-for_616806.html).

Conflictul ruso-ucrainean, ce se întâmplă în afara Mării Neagre

Portavionul american USS Harry S. Truman conduce o demonstrație de forță în Mediterană, în contextul războiului din Ucraina

După cum au informat reprezentanții militari americani, gruparea navală de atac a portavionului patrulează în zona flancului estic al NATO. Navele de luptă din cadrul acesteia îndeplinesc misiuni în Marea Egee, Marea Ionică și Marea Adriatică. Inițial, era planificat ca gruparea navală de atac a US Navy, condusă de portavionul cu propulsie nucleară USS Harry S. Truman, care a intrat în Marea Mediterană pe 14 decembrie anul trecut, să se deplaseze în Golful Persic. Cu toate acestea, autoritățile de la Washington au decis menținerea grupării în Marea Mediterană, din cauza situației din jurul Ucrainei. Gruparea navală de atac include, crucișătorul USS San Jacinto, distrugătoarele USS Bainbridge, USS Cole, USS Gravely, USS Jason Dunham și fregata norvegiană Fridtjof. În plus, din aceasta face parte și un submarin nuclear de atac, dotat cu rachete de croazieră Tomahawk. Portavionul USS Harry S. Truman transportă aproximativ 90 de avioane și elicoptere, între care se află și patru escadrile de avioane de vânătoare și bombardament F/A-18, care includ 48 de aeronave de acest tip. 24 MAI, NATO face, în această săptămână, o demonstraţie de forţă în estul Mării Mediterane care se vrea un mesaj clar adresat Rusiei. Piesa principala este portavionul USS Harry S. Truman. Neptune Shield este al treilea dintr-o serie de exerciții între Statele Unite și aliații NATO. SUA au participat anterior la Neptune Challenge în octombrie 2021 și la Neptune Strike din ianuarie până în februarie 2022, (Sursa: https://www.defenseromania.ro/portavionul-american-uss-harry-s-truman-conduce-o-demonstratie-de-forta-in-mediterana-in-contextul-razboiului-din-ucraina_616570.html). (Sursa: https://ziare.com/portavion-uss-harry-s-truman/).

Încă o navă a Marinei SUA, trimisă în Marea Mediterană pentru a sprijini NATO să facă față provocărilor Rusiei

Un distrugător staționat în SUA al Marinei se îndreaptă spre Marea Mediterană, devenind cea mai recentă navă americană dislocată în teatrul respectiv, în ultimele câteva luni, în timp ce NATO își accelerează eforturile pentru a descuraja agresiunea Rusiei. Nava USS Forrest Sherman a părăsit portul de origine din Norfolk, Virginia, sâmbătă, 11 IUN, pentru a servi ca navă amiral a Grupului Maritim 2 al NATO, a anunțat sâmbătă Marina, într-un comunicat de presă. Desfășurarea include operațiuni de prezență și participare la exerciții, potrivit comunicatului, scrie Alison Bath în Stars and Stripes. Ca parte a Grupului Maritim Permanent al NATO 2, nava Forrest Sherman va opera alături de Marinele aliate, inclusiv cele din Canada, Franța, Germania, Grecia, Italia, România, Spania și Regatul Unit. Mediterana se află în zona de operațiuni a Flotei a 6-a SUA. Grupul de atac al portavionului USS Harry S. Truman, care include Escadrila 28 de distrugătoare, operează în Marea Mediterană din luna decembrie a anului trecut. Inițial, era programat să se desfășoare în Orientul Mijlociu, dar pe fondul acumulării militare ruse și al războiului ulterior din Ucraina, început de Kremlin pe 24 februarie, vasul a primit ordin să rămână în Mediterana.

Ce nave mai au Statele Unite în Marea Mediterană

În ianuarie, Marina SUA a desfășurat patru distrugătoare — USS Mitscher, USS The Sullivans, USS Donald Cook și USS Gonzalez — la Flota a 6-a a SUA. La acea vreme, analiștii spuneau că acțiunea a fost neobișnuită în ultimii 30 de ani. De atunci, Mitscher, The Sullivans și Donald Cook s-au întors în porturile lor de origine, dar Gonzalez rămâne parte din grupul de atac al portavionului Truman. (Sursa: https://evz.ro/inca-o-nava-a-marinei-trimisa-in-marea-mediterana-pentru-a-sprijini-nato-sa-faca-fata-provocarilor-rusiei.html).

Nave civile folosite de ruși în scopuri militare. Cum încalcă Rusia Convenția de la Montreux

O analiză publicată astăzi pe site-ul Middle East Institute și semnată de Yörük Ișık, analist geopolitic din Istanbul, semnalează faptul că Rusia încalcă spiritul Covenției de la Montreux și folosește nave civile în scopuri militare. În opinia autorului, deși este legal, acest lucru nu este acceptabil și nu ar trebui să fie permis. După cum se știe, pe 28 februarie 2022, Turcia a activat Convenția de la Montreux, care nu a mai fost folosită de la cel de-al Doilea Război Mondial, și a închis strâmtorile de la Marea Neagră pentru navele militare din cauza conflictului din Ucraina. Această mișcare a întrerupt linia de aprovizionare logistică a trupelor ruse din Siria, a interferat cu capacitatea Rusiei de a roti activele militare în Marea Mediterană și a împiedicat Moscova să aducă nave de război suplimentare în Marea Neagră. Închiderea actuală a strâmtorilor turcești în baza Convenției de la Montreux se aplică numai navelor militare. Însă, tranzitul liber prin strâmtori în scopuri comerciale continuă. Rusia abuzează de această distincție prin utilizarea navelor comerciale civile pentru a asigura logistica operațiunilor sale militare din Siria și Ucraina.

Comentariu: Federația Rusă a găsit modalități de a încălca spiritul convenției, în condițiile închiderii actuale a strâmtorilor turcești, prin furnizarea de logistică pentru operațiunile sale militare din Siria sau Ucraina, folosind presupuse companii private și nave civile. Însă, utilizarea navelor comerciale civile în scopuri militare încalcă spiritul mecanismului prevăzut în Convenția de la Montreux și ar trebui luate măsuri pentru reglementarea acestei situații. Rusia poate utiliza navele comerciale civile în scopuri militare în voie, dar Italia nu poate intra cu nave în Marea Neagră pentru a sprijinii acțiunile de eliminare a minelor. Dacă la această situație adăugăm și faptul că unele țări riverane, în prezent ale Mării Negre (Ucraina și Georgia) nu au luat parte la negocierile preliminare semnării convenției apar tot mai multe argumente care susțin necesitatea inițierii demersurilor necesare modificării Convenției de la Montreux pentru a ține seama de realitatea lumii moderne. (Sursa: https://www.defenseromania.ro/cele-5-tipuri-de-nave-civile-folosite-de-rusi-in-scopuri-militare-cum-incalca-rusia-conventia-de-la-montreux_616493.html).

Nave militare NATO și japoneze s-au antrenat împreună în Marea Mediterană

Navele Grupului Maritim 2 al NATO (SNMG2) au efectuat, luni, 06 IUN, în Marea Mediterană, exerciții comune cu navele Forței Maritime de Autoapărare a Japoniei (JMSDF), potrivit unui comunicat de presă, din 9 iunie, al Alianței nord-atlantice. Fregata italiană ITS Margottini (F-592 ) – nava comandant a SNMG2 – și fregata turcească TCG Salihreis (F-246)  s-au întâlnit cu cele două nave japoneze, JS Kashima (navă școală) și JS Shimakaze (distrugător din clasa Hatakaze), în timpul tranzitului lor prin Marea Mediterană. Navele japoneze au plecat din bazele lor,  pe 24 aprilie, în cea de-a 66-a ediție a croazierei de pregătire în oceanul planetar. Interacțiunea a fost o mare oportunitate pentru a întări cooperarea și parteneriatul dintre NATO și Japonia. Ofițerii japonezi recent încadrați au avut ocazia să interacționeze cu unitățile NATO și să desfășoare activități de instruire, inclusiv un exercițiu de manevră. Un schimb de personal a permis membrilor echipajelor NATO să se îmbarce pe navele japoneze și reciproc, stimulând interoperabilitatea între unități și oferind participanților o perspectivă asupra modului în care NATO și Japonia operează pe mare.

Comentariu: Exercițiile în comun oferă foarte bune oportunități de consolidare a cooperării și parteneriatului, Japonia reprezintă în ultima perioadă una dintre principalele țări aflate dincolo de zona euro-atlantică cu care NATO dezvoltă relații. (Sursa: https://www.defenseromania.ro/nave-militare-nato-si-japoneze-s-au-antrenat-impreuna-in-marea-mediterana_616791.html). (Sursa: https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/nato-ships-exercise-with-jmsdf-in-the-mediterranean-sea/).

Adie vânt de Război Rece: Rusia și NATO desfășoară, simultan, manevre de amploare în Marea Baltică

Serviciul de presă al Flotei ruse din Marea Baltică (FRMB) a anunțat, pe 09.06.2022, începerea unui exercițiu operativ cu gruparea de trupe a flotei, la care participă aproximativ 60 de nave de suprafață, peste 40 de avioane și elicoptere, precum și până la 2.000 de unități de armamente, tehnică militară și specială. Exercițiul planificat al FRMB se desfășoară pe fondul manevrelor executate de statele membre NATO în regiune. După cum se știe, în perioada 05-16 iunie, în centrul și sudul Mării Baltice, precum și în poligoane de coastă din Germania, Suedia, Polonia și statele baltice, se desfășoară exercițiul Baltops-2022 (Baltic Operations). La acesta participă 44 de nave și aproximativ 100 de avioane din 14 state membre NATO.

Comentariu: Trebuie remarcat faptul că ambele exerciții au o amploare deosebită fapt ce poate sublinia nivelul ridicat de încordare din regiune. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/adie-vant-de-razboi-rece-rusia-si-nato-desfasoara-simultan-manevre-de-amploare-in-marea-baltica_616790.html).

O navă rusă a încălcat apele teritoriale ale Danemarcei în timpul exerciţiul naval al NATO Baltops 2022

În ultimii ani, Danemarca a precizat că se confruntă cu încălcării dese ale spațiului său aerian de către avioanele militare rusești, în special în apropierea insulei Bornholm, dar recent, pe 17 iunie, Copenhaga a raportat două noi încălcări, de data aceasta ale apelor sale teritoriale. Publicaţia franceză Opex 360 aminteşte că una dintre cele mai periculoase încălcări ale spațiului aerian danez a fost raportată în iunie 2021, când exercițiul anual BALTOPS al NATO era în plină desfășurare în Marea Baltică. Acolo, avioanele de vânătoare rusești Su-30 au zburat de două ori în spaţiul aerian din jurul insulei daneze Christianso, situată la aproximativ 18 km nord-est de Bornholm, în ciuda intervenției avioanelor F-16 ale Forțele Aeriene Regale Daneze. Cel mai recent incident a fost pe 29 aprilie, tot în apropierea insulei Bornholm.  Atunci, Ministerul danez al Apărării a precizat că un avion rusesc de recunoaștere a intrat în spațiul aerian danez, iar două avioane F-16 ale Forțele Aeriene Regale Daneze au intervenit imediat. Rusia a ţinut să repete provocarea din iunie 2021 şi anul acesta, tot când exercițiul naval BALTOPS al NATO era în plină desfășurare. La 17 iunie, Copenhaga a raportat două noi încălcări, de data aceasta în apele sale teritoriale. Incidentul a avut loc în apropierea Insulei Christianso. Astfel, potrivit Statului Major danez, o corvetă rusă, al cărei tip nu a fost precizat, a intrat în apele teritoriale daneze la ora 02:30 dimineața la nord de Insula Christianso. Apoi, câteva ore mai târziu, aceeași navă a traversat din nou apele teritoriale daneze, tot la nord de Insula Christianso, situată la 162 de mile marine de Kaliningrad, unde se află Flota rusă din Marea Baltică. În urma unui apel al marinei daneze, nava rusă a părăsit imediat apele teritoriale daneze. Încălcarea apelor teritoriale daneze a avut loc în timpul derulării exercițiul militar BALTOPS 22, iar forțele rusești au lansat, de asemenea, manevre militare în aceeași zonă. “Încă o dată, Rusia ignoră regulile internaționale prin nerespectarea frontierelor. Ambasadorului rus i s-a spus clar că acest tip de acțiune este total inacceptabil”, a reacționat Jeppe Kofod, ministrul danez al Afacerilor Externe, cu privire la incidentul din 17 iunie.

Comentariu: Activitatea Forțelor Navale ale Rusiei în regiunea Mării Baltice s-a intensificat considerabil în ultima perioadă. La începutul lunii mai, armata rusă a efectuat un exerciţiu major în enclava Kaliningrad, situată între Polonia şi Lituania, iar în iunie a organizat un exercițiu în paralel cu exercițiul NATO BALTOPS 22. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/o-nava-rusa-a-incalcat-apele-teritoriale-ale-danemarcei-in-timpul-exercitiului-militar-baltops-22_616896.html). (Sursa:https://www.digi24.ro/stiri/externe/o-nava-de-razboi-ruseasca-a-patruns-in-apele-teritoriale-ale-danemarcei-in-marea-baltica-ambasadorul-rus-la-copenhaga-a-fost-convocat-1979517).

Tehnică și tehnologii maritime

  • De ce nu se semnează contractul corvetelor? Naval Group: Sunt negocieri care țin de „costuri” și „riscuri” / De pe locul doi, Damen zice că le-ar face în aceiași bani și înainte de termen

Într-un moment mai critic ca niciodată, cu război la granițele țării și cu Marea Neagră „capturată” militar de Rusia, România tot încă n-a semnat contractul pentru noi corvete multifuncționale și modernizarea actualelor fregate, asta deși un câștigător s-a ales din 2019, iar de aproape un an nu mai există contestații sau opreliști în instanță. Deși Ministerul Apărării anunța că va tranșa problema încă din iarnă, recent a venit o nouă amânare – un răgaz de alte câteva luni acordat constructorului să vină cu o soluție să semneze contractul. Recent, după termene și termene ratate de a tranșa problema, Ministrul Apărării Vasile Dîncu anunța din nou că „avem o mică prelungire” cerută de constructor. „Achiziţia nu o amânăm, în acest moment este o prelungire pe care a cerut-o Asocierea [Naval Group – Șantierul naval Constanţa] pentru a veni cu o ultimă ofertă. Sper că vom hotărî asta în maxim două luni”, declara Dîncu la TVR. „Au venit cu unele cereri de modificare a condițiilor inițiale. Acest lucru nu se poate face într-o achiziție pentru că devine o chestiune penală. Sper însă că, în acest moment, cele două firme din asociere, care au cerut o prelungire de încă două luni, să fi găsit soluția pentru a începe acest program de corvete”. Laurent Mourre, vicepreședinte pe Europa și America de Nord la Naval Group, a declarat că oferta companiei a fost făcută în 2018, iar acum încă au loc negocieri în trei, între Naval Group, partenerul Șantierul Naval Constanța și statul român. „E un contract complex, sunt câteva specificități și este o negociere în triunghi care nu include doar Naval Group, ci și partenerul nostru (n.r. Șantierul Naval Constanța, companie privată) și este dificil, durează. Este o negociere complicată per total”, a spus Mourre. Conform legii, în situația în care primul competitor care a fost declarat câștigător dintr-un motiv sau altul nu semnează contractul, se merge la următorul competitor care este Damen. „Damen și-a extins oferta financiară finală, ceea ce înseamnă că Damen este încă în această cursă”, a declarat pentru HotNews.ro Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România. „Conform procedurii și documentelor care reglementează acestă licitație nu poate fi modificat prețul pe toată durata contractului. În momentul în care un competitor își asumă toate condițiile licitației, implicit și-a asumat faptul că nu pot fi modificate condițiile principale: prețul, transferul de tehnologie, producția locală, livrarea primei nave în trei ani. Dacă ne uităm la condițiile de producție locală și de livare a primei nave în trei ani este evident că Damen este de departe compania care dă garanția că acest lucru se poate întâmpla”, a spus Savu.

Comentariu: În acest moment toate programele de înzestrare a Forțelor Navale ale României sunt blocate de peste patru ani și nu se pot inițiate ale programe până nu este deblocat „Programul Corveta multifuncțională”. Trebuie subliniat faptul că pe data de 23 FEB 2017 „Președintele PSD și al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, a declarat, miercuri, că hotărârea de guvern care stabilește procedura de achiziție a corvetelor pentru Armata Română este “ilegală” și trebuie abrogată”, dacă nu aveam această intervenție în acest moment Forțele Navale ale României aveau in dotare cel puțin 3 (TREI) corvete moderne, foarte necesare având  în vedere situația de securitate la Marea Neagră.  Întârzierile suferite de acest program si cu altele, au făcut ca în acest moment, când situația de la Marea Neagră se degradează pe zi ce trece, Forțele Navale ale României să nu poată răspunde cu capabilități adaptate provocărilor de securitate, practic războiul ne-a prins total nepregătiţi, fără nicio navă nouă din cauza acestor amânări şi tergiversări ale politicienilor, situație care se pare ca se prelungește. Cu tot respectul sper că politicienii noștri vor lua o decizie până nu este prea târziu, iar controlul total al Federației Ruse asupra litoralului Marii Negre va forța România să nu mai aibă interese la Marea Neagră. (Sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-defense-25567476-nu-semneaza-contractul-corvetelor-naval-group-sunt-negocieri-care-tin-costuri-riscuri-locul-doi-damen-zice-face-aceiasi-bani-inainte-termen.htm).

  • Primul război mondial al sateliţilor

Analiza – Carol Florea

Una din cauzele eşecurilor înregistrate de armata rusă în Ucraina ar putea fi că operaţiile sale militare au fost sprijinite de o constelaţie redusă şi inadecvată de sateliţi de comunicaţii şi supraveghere. De cealaltă parte, deşi nu dispune de niciun satelit, Ucraina a primit prin intermediul unor canale confidenţiale imagini de înaltă rezoluţie obţinute atât de structuri guvernamentale occidentale cât şi de către companii comerciale, care au răspuns prompt apelurilor ucrainene. Demersul firmelor private a reprezentat o premieră mondială, o iniţiativă fără precedent la care Rusia nu a avut un răspuns pe măsură, întrucât nu dispune de astfel de capabilităţi. După cum se va vedea din analiza de mai jos, în principiu, Rusia este practic „oarbă” în spaţiu. În prezent, Rusia dispune de o mică flotă de sateliţi de comunicaţii şi supraveghere echipaţi cu senzori şi aparatură depăşită tehnologic. Numeric, Rusia dispune de circa 70 de sateliţi militari sau cu dublă întrebuinţare, dintre care mai puţin de 20 dispun de capabilităţi tehnologice de cercetare/supraveghere sau interceptare a comunicaţiilor adverse (ELINT/SIGINT). Deşi numărul pare impresionant, Rusia dispune de doar doi sateliţi de cercetare optică Persona (cu o greutate de 7 tone) plasaţi pe orbită în urmă cu şapte şi nouă ani, practic apropiindu-se de finalul perioadei de activitate. Rezoluţia maximă a sateliţilor Persona este estimată la 50 cm (după alte surse 33 cm), în timp ce sateliţii americani Keyhole (KH) se aproprie de 5 cm, fapt ce permite observarea şi identificarea clară a echipamentelor ruseşti (inclusiv în amplasamente) din Ucraina de la altitudinea pe care aceştia sunt amplasaţi. La rândul său, Ucraina nu posedă niciun satelit de comunicaţii sau de cercetare. Dar, încă de la începutul conflictului, în afară de transferurile masive de echipamente şi tehnică de luptă, a beneficiat de cantităţi impresionante de informaţii cruciale, inclusiv date şi imagini satelitare în timp real despre deplasările, manevrele şi operaţiile forţelor ruse Numeric, SUA dispun de cel puţin 120 de sateliţi cu destinaţie militară. Dintre aceştia, cinci sunt sateliţi KH-12 ADVANCED KENNAN (versiunile modernizate ale KH-11 KENNAN, în unele surse apar denumite Advanced CRYSTAL sau IKON), la care se pot adăuga cei francezi, spanioli sau italieni, în timp ce Rusia a rămas serios în urmă la capitolul construirea şi introducerea în serviciul activ al unor noi sateliţi pentru cercetarea de la distanţă a căror radare să poată vedea dincolo de plafonul de nori, spre deosebire de sateliţii echipaţi cu aparatură optică. O altă problemă o constituie procesarea şi analizarea informaţiilor obţinute de platformele din spaţiu. Evident, nu este suficient doar să deţii sateliţi, ci la fel de important este să fii în măsură să-i utilizezi la capacitatea maximă. În acest scop este necesar un sistem integrat care să asigure transferul rapid al informaţiilor de la sateliţi către personalul responsabil cu procesarea acestora şi de aici către beneficiarii finali – persoanele responsabile cu descoperirea, identificarea şi lovirea unor ţinte adverse Simplu fapt că Rusia dispune de câţiva sateliţi pe orbită nu înseamnă că au implementat un astfel de sistem, şi chiar dacă ar exista este dificil de estimat cât de bine funcţionează sau nu. Chiar şi SUA întâmpină dificultăţi majore în rezolvarea acestei probleme. Imaginile digitale de la sateliţi sunt analizate şi procesate de calculatoarele Agenţiei Naţionale de Informaţii Geospaţiale-NGA (National Geospatial-Intelligence Agency). Judecând după dificultăţile întâmpinate de forţele ruse în Ucraina este destul de limpede că Rusia nu dispune de un sistem funcţional capabil să sprijine beneficiarii finali ai imaginilor satelitare. Pe 1 martie, la şase zile de la declanşarea invaziei ruse, un ministru al cabinetului ucrainean, Mihailo Fedorov, a trimis un apel extraordinar pe Twitter către marile companii comerciale furnizoare de servicii prin satelit de la nivel mondial. Acesta a rugat companiile să sprijine lupta Ucrainei prin furnizarea de imagini satelitare de înaltă rezoluţie în timp real pentru descoperirea şi analizarea poziţiilor, manevrelor de forţe şi echipamente ale forţelor ruse. Apelul oficialului ucrainean a fost adresat către cele mai mari opt companii furnizoare de servicii prin satelit. Unele, cum ar fi Capella Space, o companie americană fondată în 2016 şi având sediul în San Francisco, au recunoscut public sprijinul lor direct către Ucraina. Altele, cum ar fi Maxar Technologies şi Planet Labs, au difuzat în mod deschis imaginile din satelit şi le-au distribuit instituţiilor media internaţionale. Alte companii comerciale implicate în furnizarea de imagini obţinute de sateliţi comerciali sunt EOS Data Analytics, Satellogic sau OPT/NET.

Comentariu: Una din cauzele eşecurilor înregistrate de armata rusă în Ucraina ar putea fi că operaţiile sale militare au fost sprijinite de o constelaţie redusă şi inadecvată de sateliţi de comunicaţii şi supraveghere. De cealaltă parte, deşi nu dispune de niciun satelit, Ucraina a primit prin intermediul unor canale confidenţiale imagini de înaltă rezoluţie obţinute atât de structuri guvernamentale occidentale cât şi de către companii comerciale, care au răspuns prompt apelurilor ucrainene. Nu putem ști sigur nici volumul informaţiilor şi nici dacă au fost trimise imagini satelitare de înaltă rezoluţie şi probabil că acest lucru se va afla peste mulţi ani.

Rămâne de văzut ce impact va avea sprijinul oferit de companiile comerciale sau cum vor riposta ruşii în perioada următoare. Indiferent cum va evolua războiul, imaginile obţinute de sateliţii comerciali s-au impus ca o nouă şi redutabilă armă de culegere a informaţiilor. (Sursa:https://monitorulapararii.ro/primul-razboi-mondial-al-satelitilor-1-43174). (Sursa:https://jamestown.org/program/russias-space-satellite-problems-and-the-war-in-ukraine/).

  • Rusia vrea să dezvolte un nou tip de dronă pentru portelicopterele aflate în construcție. Industria rusă – campioana planificărilor

Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 07.06.2022, citând o sursă din cadrul Complexului Militar Industrial, că Rusia va dezvolta un nou tip de dronă de cercetare și atac, de tip elicopter, pentru ambarcarea pe navele din dotarea Forțelor Navale, în special pe navele universale de desant (portelicoptere) aflate în construcție la Șantierul naval din Kerci. Anterior, o sursă a agenției Tass din industria constructoare de nave a declarat că navele universale de desant Ivan Rogov și Mitrofan Moskalenko, Proiect 23900, aflate în construcție la Șantierul naval Zaliv din Kerci, vor fi adaptate pentru bazarea de drone de cercetare și atac. Potrivit precizărilor acesteia, navele Proiectului 23900, pe lângă bazarea unui grup de elicoptere navale, vor avea la bord și un număr neprecizat de drone de cercetare și atac de tip elicopter. Dezvoltarea și producerea noilor drone de cercetare și atac de tip elicopter pentru ambarcarea pe navele de luptă rusești este corelată cu termenii de realizare a primelor două portelicoptere de producție autohtonă pentru Forțele Navale ale Federației Ruse. Potrivit planurilor curente, navele universale de desant Ivan Rogov și Mitrofan Moskalenko vor fi lansate la apă în 2026 și 2027, urmând să fie introduse în dotare în 2028 și 2029. Primul dintre acestea este destinat Flotei din Oceanul Pacific, iar cel de-al doilea Flotei din Marea Neagră. Pe noile nave, cu un deplasament complet de 40.000 de tone, vor putea fi ambarcați 1.000 de infanteriști marini, 75 de unități de tehnică militară și patru vedete de desant. Grupul de aviație de la bord va putea include 16 elicoptere de tip Ka-27, Ka-29, Ka-31 și Ka-52K, precum și patru drone.

Comentariu: Folosirea în acțiunile de luptă din ultimul deceniu a dronelor a dovedit eficiența acestora, iar în acțiunile pe mare dronele vor putea să asigure descoperirea și indicarea poziției navelor pentru executarea atacului cu rachete,  sprijinul de foc pentru desantul maritim, iluminarea țintelor în zona de debarcare și în timpul operațiilor speciale, să detecteze și, dacă este necesar, să elimine ambarcațiunile de mici dimensiuni. În viitor dronele vor fi tot mai prezente în acțiunile pe mare. (Sursa:https://www.defenseromania.ro/rusia-vrea-sa-dezvolte-un-nou-tip-de-drona-pentru-portelicopterele-aflate-in-constructie-industria-rusa-campioana-planificarilor_616756.html).

  • Prima nava din lume purtătoare de drone, autonoma și bazata pe Inteligența Artificială/AI

China a lansat primul transportator de drone fără echipaj din lume care folosește inteligența artificială pentru a naviga autonom în apă. Beijingul a descris-o oficial ca un instrument de cercetare maritimă, dar unii experți au spus că nava are potențialul de a fi folosită ca navă militară. Nava autonomă, Zhu Hai Yun poate transporta zeci de drone aeriene, maritime și submersibile echipate cu diferite instrumente de observare, potrivit constructorului naval, CSSC Huangpu Wenchong Shipping Co. Descrie nava ca fiind „de epocă” și „prima navă inteligentă fără pilot din lume”. Nava va fi controlată de la distanță și poate naviga cu o viteză maximă de 18 noduri, potrivit constructorului naval. Chen Dake, directorul laboratorului, a declarat pentru publicația de stat Science and Technology Daily că nava este o nouă „specie marină” care va revoluționa observarea oceanelor. AI este considerată o parte a celei de-a patra revoluții; este o tehnologie favorizantă mai degrabă decât o armă, oferind astfel o aplicare largă a tehnologiei în scopuri civile, dar și militare. În acest sens, AI a devenit unul dintre principalele aspecte ale competiției de putere. Funaiole a menționat cum China a investit resurse considerabile în diverse platforme fără pilot, cum ar fi drone și vehicule autonome, pentru a consolida poziția marinei sale. „Acesta va face parte din viitorul războiului”, a spus el, potrivit Business Insider.

Comentariu: China este deja cel mai mare constructor de nave din lume și are ambiții de a deveni o „putere maritimă”. Deși capacitățile și utilizările acestei nave rămân de văzut, armatele din întreaga lume s-au concentrat din ce în ce mai mult pe dezvoltarea de drone și vehicule fără pilot. Pe de altă parte tehnologia, în special sistemele de colectare a datelor, au adesea aplicații cu dublă utilizare și având în vedere interesele Chinei în Marea Chinei de Sud, nu poate fi exclusă folosirea activităților științifice pentru sprijinirea în alt mod a obiectivelor militare. (Sursa:https://euronaval.ro/2022/06/12/prima-nava-din-lume-purtatoare-de-drone-autonoma-si-bazata-pe-ai/). (Sursa:https://www.go4it.ro/content/curiozitati/china-lanseaza-prima-nava-de-razboi-autonoma-inarmata-cu-drone-si-submarine-fara-pilot-19200323/). (Sursa:https://evz.ro/china-a-lansat-primul-portavion-din-lume-care-este-operat-de-inteligenta-artificiala.html)

Științe militare

  • Eșecul Rusiei în Ucraina naște diviziuni între membrii NATO, înaintea summit-ului istoric de la Madrid. Unii cred că desfășurarea de forțe suplimentare în Est ar fi inutilă și costisitoare

Analiză Washington Post – Michael Birnbaum și Missy Ryan

O amplă analiză realizată de The Washington Post arată că se duc ample negocieri și au apărut chiar divergențe între țările membre NATO, care la finalul lunii iunie ar trebui să decidă la Madrid o relocare istorică a trupelor dinspre vestul spre estul Europei, pentru a contracara amenințarea rusă. Principala problemă este generată chiar de slăbiciunea dovedită de Armata Rusă în Ucraina, unele state membre considerând că, pentru ani buni, aceasta nu va mai putea constitui o amenințare pentru Alianță, cu atât mai puțin în condițiile aderării Finlandei și Suediei. Statele baltice și Polonia cer o prezență militară semnificativ extinsă pe teritoriile lor și noi capacități antiaeriene, care ar putea descuraja un atac al Rusiei. Alți factori de decizie, inclusiv din Franța și Italia, cred că o astfel de desfășurare nu ar fi utilă, dar ar fi costisitoare. La summit-ul de la Madrid se așteaptă, de asemenea, ca țările NATO să aprobe cererile de aderare ale Finlandei și Suediei. Această expansiune a Alianței ar crește semnificativ capacitatea militară a NATO în partea de nord-est. “Agresiunea militară directă a Rusiei împotriva aliaților NATO nu poate fi exclusă. Rusia poate concentra rapid forțele militare împotriva graniței de est a NATO și poate pune Alianța în fața unui război scurt și a unui fapt împlinit”, se arată într-un document obținut de The Washington Post, care conține o propunere comună din partea statelor baltice pentru crearea unei forțe mobile și permanente de 20 de mii de soldați, care să acționeze pe flancul de est al NATO. Țările est-europene fac, de asemenea, presiuni ca NATO să renunțe oficial la Actul fondator NATO-Rusia, un acord din 1997 care a limitat desfășurarea bazelor permanente la estul Germaniei în schimbul angajamentului Rusiei de a menține pacea. Majoritatea oficialilor alianței sunt de acord că pactul este nul nu numai din cauza invaziei Ucrainei de către Rusia, ci și pentru că Kremlinul a staționat trupe rusești în Belarus, la o distanță amenințătoare de Vilnius, capitala Lituaniei. Însă unii oficiali din Europa de Vest și Statele Unite se tem să renunțe în mod explicit la acord, spunând că acesta este un vehicul util pentru viitoarea coordonare între NATO și Rusia, dar și pentru că el consacră angajamentul NATO de a nu poziționa niciodată arme nucleare în Europa de Est. Este posibil ca, printre altele, la Madrid să fie decisă inclusiv o dezvoltare a infrastructurii feroviare care ar permite NATO să transfere rapid echipamente grele, în caz de urgență.

Comentariu: Eșecul Rusiei în Ucraina nu trebuie influențeze în mod determinant deciziile summit-ului și trebuie evitate greșelile strategice asemănătoare reacțiilor timorate la invazia Rusiei în Georgia din 2008, sau a anexării Crimeii din 2014. Deși majoritatea strategilor nu mai cred acum că o invazie rusă ar mai fi iminentă, trebuie gândit în perspectivă, iar în aceste condiții este evident că este nevoie de o forță mai puternică în est pentru a preveni o repetare a acțiunilor Rusiei în Ucraina. Țările NATO trebuie să înțeleagă că națiunilor din flancul estic nu ar trebui să li se ceară să reziste singure în cazul unui atac până la intervenția aliaților, așa cum prevede Carta NATO. Chiar dacă staționarea permanentă a unui număr mare de militari în est este văzută ca fiind costisitoare și greoaie, statele vestice trebuie să facă mai mult decât să poziționeze în avans echipamente, prezența grupărilor navale în regiune, dar si această prezență este influențată de prevederile Convenției de la Montreux și o nouă structură de comandă la nivelul NATO care să permită coordonarea și mobilizarea rapidă în cazul unui atac. Războiul este întotdeauna mai costisitor și mai devastator decât menținerea păcii, lucru evidențiat încă o dată în Ucraina. Costul slăbiciunii este o factură pe care nu ne putem permite să o plătim. (Sursa: https://www.biziday.ro/215582-2/). (Sursa:https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/05/17/nato-troops-europe-russia-ukraine/).

Studii de securitate maritimă

  • Lecţii învăţate din războiul din Ucraina. Elbridge Colby, fost oficial al Pentagonului: Nu vă bazaţi pe presiunea internaţională indirectă

Analiza – Andreea Soare

La peste 100 de zile de la invazia Rusiei în Ucraina, Kievul încă e în picioare, iar forţele ucrainene au eliminat mai mulţi militari ruşi decât au murit în timpul războiului de nouă ani purtat de URSS în Afganistan. Modul în care forţele ucrainene îşi apără teritoriul pare să ofere lecţii statelor mai mici, precum Taiwanul sau Moldova, privind pregătirea pentru respingerea unui posibil atac din partea unor puteri precum China sau Rusia. „Lecţia clară este: Nu vă bazaţi pe presiunea internaţională indirectă. Trebuie să fiţi capabili să învingeţi abilitatea inamicului şi să păstraţi teritoriul cheie al statului vostru”, a declarat pentru Bloomberg Elbridge Colby, un fost oficial al Pentagonului, care a condus echipa care a realizat Strategia Naţională de Apărare a SUA din 2018. Din perspectiva acestuia, ţările vulnerabile unui atac din partea Rusiei sau Chinei trebuie să se concentreze pe „apărarea asimetrică”, asigurându-se că deţin „forţe descentralizate, pregătite, capabile să creeze probleme unor forţe mai puternice, care pot executa operaţii militare agresive”. „Războiul din Ucraina schimbă conceptul asigurării securităţii cetăţenilor noştri. Pentru a răspunde agresiunii, Moldova are nevoie de arme moderne precum Javelin, sisteme antiaeriene şi arme pentru infanteria uşoară”. O altă lecţie învăţată din acest război este nevoia „de unităţi mici, agile, care pot sabota inamicul şi apoi se pot retrage la un loc sigur”, susţine Michele Flournoy, fost subsecretar american pentru politica de apărare. „Când te lupţi cu un inamic mai puternic, trebuie să lupţi într-o manieră asimetrică pentru a submina puterea acestuia şi pentru a-i exploata vulnerabilităţile”, a declarat Flournoy.

Comentariu: Chiar dacă până acum câteva luni războiul părea de domeniul trecutului, acum, din păcate vedem că este foarte posibil, iar formatul, desfăşurarea şi tehnologiile folosite în război sunt diferite de ceea ce ne-am imaginat. Sunt câteva aspecte care trebuie remarcate cum ar fi nevoia dotării și pregătirii forțelor pentru o „apărarea asimetrică”, cu forțe care pot acționa descentralizat, pregătite și capabile să creeze probleme unor forţe mai puternice. (Sursa:https://monitorulapararii.ro/lectii-invatate-din-razboiul-din-ucraina-elbridge-colby-fost-oficial-al-pentagonului-nu-va-bazati-pe-presiunea-internationala-indirecta-1-43281).

  1. Interesele Americii în Ucraina

Autor – George Friedman

Aproape de fiecare dată când Rusia a fost invadată, ea a fost salvată de profunzimea sa strategică. Rusia nu poate fi cu adevărat învinsă fără a lua mai întâi Moscova și este un drum lung până la Moscova. De la Napoleon la Hitler, invadatorii din vest au trebuit să încerce să ajungă în capitală înainte de a veni iarna brutală – și înainte ca ploile de toamnă să transforme drumurile în noroi. Prin urmare, Rusia trebuie să țină punctul de plecare al unui atac cât mai departe posibil și să-și folosească armata pentru a întârzia avansul cât mai mult posibil, scrie George Friedman în Geopolitical Futures. Aceasta este valoarea strategică a Ucrainei pentru Rusia. Dacă Ucraina rămâne intactă și dacă va deveni parte a NATO, Moscova s-ar afla la mai puțin de 480 de kilometri de posibili atacatori. Unii cred că SUA nu au niciun interes în Ucraina sau că, dacă au, acesta este unul moral. Un interes moral nu este de ajuns în realităţile dure ale geopoliticii. Cred că SUA au un interes naţional fundamental în război. SUA şi-au asigurat teritoriul în faţa unei invazii, deci singurele ameninţări la adresa ţării pot veni doar din oceane. Asigurarea securităţii mărilor a fost, astfel, la baza securităţii naţionale ale SUA încă din 1900. Pentru Washington, expansiunea sovietică în Europa a fost la fel ca expansiunea sovietică în Atlantic. Dacă Peninsula Europeană ar fi vreodată dominată de către o singură putere, care ar consolida resursele umane şi materiale, ar putea să  creeze o forţă navală care ar ameninţa America de Nord. Pentru SUA, prevenirea dominaţiei Peninsulei Europene de către o singură putere împiedică ameninţarea înainte de a lua naştere. Acesta este interesul în Ucraina. Printre alte motive, Rusia a invadat pentru a limita ameninţarea reprezentată de NATO. Chiar dacă Rusia domină Ucraina, mai există un aliat NATO la vest. O victorie rapidă în Ucraina a adus în discuţie posibilitatea mai multor acţiuni militare mai spre vest. Modul în care Rusia duce războiul a făcut ca acest scenariu să fie puţin posibil, desigur, însă puţin posibil nu este acelaşi lucru cu imposibil.

Comentariu: În condițiile în care pentru o ţară ca Rusia distanţa până la Moscova înseamnă siguranţă, putem anticipa că Rusia va înainta către vest atât cât va putea. Iar acest lucru reprezintă o ameninţare la adresa securităţii tuturor țărilor de pe flancul estic al NATO, aspect cel mai bine înțeles de către Polonia. De aceea viitorul Concept Strategic trebuie să abordeze noua realitate de securitate creată de războiul Rusiei împotriva Ucrainei, ca fiind o ameninţare la adresa securităţii euroatlantice, dar și necesitatea consolidării parteneriatului strategic cu Uniunea Europeană pentru a sprijini pacea şi securitatea. (Sursa:https://geopoliticalfutures.com/americas-interests-in-ukraine/). (Sursa:https://ziare.com/ucraina/ucraina-razboi-rusia-invazie-sua-interese-oceanul-atlantic-1744725). (Sursa:https://monitorulapararii.ro/interesele-americii-in-ucraina-1-43224).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top