Relații Internaționale Maritime
- Conflictul ruso-ucrainean, ce se întâmplă în Marea Neagră
Nava amiral și unica fregată a Marinei ucrainene, “Hetman Sahaidachny”, se pare că au fost sabordată în mod deliberat de echipaj în portul Mykolayiv pentru a evita capturarea. Potrivit informațiilor publicate de Ukrinform la 14 ianuarie 2022, Centrul de Cercetare și Proiectare de Stat pentru Construcții Navale a semnat un contract de stat cu Ministerul Apărării ucrainean pentru repararea și modernizarea fregatei Hetman Sahaidachny.
(Sursa:https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/january/11261-ukrainian-naval-forces-to-upgrade-hetman-sahaidachny-frigate.html (Sursa:https://twitter.com/NavyLookout/status/1499451969144037384?s=20&t=E8owG32T5TFMkJbGeI9WKw )
(Sursa: https://english.pravda.ru/news/world/150491-ukrainian_navy/)
Dilemele privind acțiunile amfibii ale Rusiei
Războiul dintre Rusia și Ucraina durează de patru săptămâni. Speculațiile cu privire la posibile operațiuni de debarcare au existat întotdeauna, deoarece Rusia și-a întărit flota Mării Negre cu mijloace suplimentare de debarcare, iar forțele amfibii au fost prezente în Marea Neagră încă de la începutul războiului.
Pe de altă parte, „Naval News” a menționat recent într-o analiză că o operațiune amfibie ar fi o decizie riscantă pentru Rusia, care poate domina Marea Neagră fără rezistență ucraineană, din cauza structurii coastelor ucrainene și a specificului unei asemenea operații, care poate produce multe victime.
Un grup amfibiu operează în Marea Azov, în timp ce un altul, grupul mai mare, este dislocat în largul coastei Odessei. Compoziția forței este suficient de mare pentru a reprezenta o amenințare pentru coastă, dar până în prezent nu au existat operațiuni amfibii verificate vizual.
Acțiunea de la Mariupol
Potrivit raportului USNI din 25 februarie, forța amfibie a Rusiei din Marea Azov a lansat operațiuni de desantare lângă Mariupol. Secretarul de presă al Pentagonului, John Kirby, le-a spus reporterilor că Pentagonul nu a avut „vizibilitate perfectă” asupra asaltului și nu a putut oferi cifre specifice pentru numărul de trupe pe care rușii au debarcat.
Potrivit unor informații apărute în ultimele zile pe rețelele de socializare, 21 MAR, Ministerul rus al Apărării a început să livreze de pe mare echipamente militare, arme și muniții pentru trupele participante la acțiunile militare din sudul Ucrainei.
Astfel, în portul Berdyansk de la Marea Azov a sosit nava mare de desant Orsk a Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN). Aceasta este prima navă rusească de desant care intră în portul Berdyansk, aflat sub controlul trupelor ruse, dar se pare că nu va fi și ultima.
Amenințare cu acțiune de desant la Odessa
În data de 15 MAR, au existat anumite semne ale pregătirilor Rusiei pentru o debarcare la Odessa. Conform analizei OSINT a lui H. I. Sutton, trei grupuri de nave erau în drum spre Odessa, dintre care două constau în nave de luptă și unul din mai multe nave de desant.
Dispozitivul navelor de desant, modul de acțiune al navelor de luptă, existența navelor de luptă antimină, executarea unui bombardament puternic al coastei au fost indicii clare ale unei operațiuni de desant. Contrar așteptărilor, Rusia nu a lansat operația de desant, iar a doua zi după bombardament, grupul amfibiu și-a reluat acțiunile anterioare.
Comentariu:
Analizând eficiența structurii de comandă și control din acțiunile anterioare și a modului de realizare a sprijinului logistic, care nu a funcționat până acum, putem concluziona că la acest nivel de comandă și control și sprijin logistic, rezultatul unei operațiuni de desant maritim poate fi dezastruos pentru forțele amfibii rusești.
Consider că Rusia doar amenință cu executarea unei acțiuni de desant maritim în zona Odessa și promovează percepția că există o amenințare în această regiune prin efectuarea constantă de demonstrații amfibii în largul Odessei, ținând forțele de apărare în alertă constantă. Această situație împiedică trupele aflate în dispozitiv de apărare să acționeze în sprijinul forțelor care luptă în alte locuri.
O acțiune de desant are șanse de succes doar executată în sprijinul ofensivei pe axa Mikolaev-Odessa.
(Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/russias-amphibious-operation-dilemma/)
(Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/russian-navy-landing-ships-seen-approaching-ukrainian-coast-near-odessa/)
O mare navă rusească de desant, lovită în portul Berdyansk de către Ucraina
Armata Ucrainei ar fi reușit să distrugă o mare navă de desant a Marinei Rusiei în portul Berdyansk, oraș controlat de ruși.
La o analiză a lor, comunitatea OSINT (Open Source Intelligence) a catalogat ca fiind o navă de desant din clasa Aligator, o navă de peste 112 metri lungime și un deplasament de 3.400-4.700 de tone.
Statul Major al Armatei Ucrainene susține că militarii săi au reușit să distrugă nava Orsk, din clasa Aligator. Iar informații neconfirmate încă vorbesc de cel puțin o lovitură cu rachetele balistice Tochka folosite de Ucraina.
Comentariu:
În acest moment nu a putut fi verificat imediat dacă exploziile au rezultat dintr-un atac ucrainean sau dintr-o altă cauză. Nava se afla în port din data de 21 MAR, în aceste condiții pierderile pot fi semnificative pentru Federația Rusă dacă nava mai avea tehnică de luptă la bord (poate ambarca până la 40 de transportoare blindate sau 20 de tancuri).
Nordul Mării Negre și Marea Azov au fost declarate “zone de operațiuni războinice” de către partenerii sociali
Ca urmare a agravării situației din această regiune, Grupul Comun de Negociere (The Joint Negotiating Group – JNG, organizație care reprezintă angajatorii din shipping-ul mondial) și Federația Internațională a Transportatorilor (ITF) au decis să desemneze Marea Azov, regiunea de nord a Mării Negre și toate porturile din Ucraina drept „zone de operațiuni războinice”. Cele două organisme fac parte din Forumul Internațional de Negociere (International Bargaining Forum – IBF). Acesta este singurul acord internațional de negociere colectivă.
Aproximativ o sută de nave comerciale nu pot pleca din porturile de la Marea Neagră și Marea Azov, pe fondul invaziei rusești în Ucraina, a anunțat Asociația Armatorilor Germani (VDR), care i-a cerut Rusiei să nu mai atace navele blocate în această regiune.
(Sursa:https://cugetliber.ro/stiri-economie-nordul-marii-negre-si-marea-azov-au-fost-declarate-zone-de-operatiuni-razboinice-de-catre-partenerii-sociali-451139?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=slider-item&utm_campaign=Slider+-+poza+mica)
Rusia anunță că va deschide azi un coridor în porturile ucrainene pentru 67 de nave străine
Rusia a anunţat că va deschide vineri un coridor umanitar pentru 67 de nave internaţionale care erau blocate în porturile ucrainene, aceste nave provin din 15 ţări şi nu pot părăsi în siguranţă porturile Nikolaiev, Cernomorsk, Ociakov, Odesa şi Iujne, transmite EFE.
“Federaţia Rusă creează un coridor umanitar ce reprezintă un traseu sigur pentru traficul din zona cu nave, situată la 32 de kilometri sud-est de portul Cernomorsk (Ilicevsk)”, a spus Mizinţev. Lungimea coridorului umanitar este de 148 de kilometri spre sud-vest, iar lăţimea este de 5,5 kilometri, a explicat el.
“Subliniem încă o dată că Federaţia Rusă nu prezintă niciun pericol pentru libertatea navigaţiei civile”, a susținut Mizinţev.
“Facem apel la întreaga comunitate internaţională, inclusiv la Organizaţia Maritimă Internaţională, să influenţeze partea ucraineană şi să ia măsuri eficiente cu scopul de a debloca şi a asigura plecarea în siguranţă a navelor statelor străine din porturile ucrainene”, a adăugat el.
Nava militară a Federației Ruse care a atacat Insula Șerpilor, ar fi fost distrusă
Corveta „Vasily Bykov” proiect 22160, intrată în serviciu în DEC 2018, se pare că a fost lovită, luni 07 MAR, posibil de o rachetă trasă de forțele ucrainene care apără orașul-port Odessa, care de câteva zile se pregătește pentru un atac rusesc, a spus Times. „Nava a fost distrusă, se confirmă”, a declarat o sursă militară ucraineană pentru ziarul britanic. Marina ucraineană a spus, de asemenea, că unitățile care apără Odessa au „lovit o navă inamică”, adăugând: „Inamicul s-a retras din nou”. Marina Ucraineană a împărtășit detalii despre operațiunea care avea drept scop distrugerea navei „Ivan Bykov” în Marea Neagră în urmă cu două zile.
După cum a raportat ziarul Dumskaya din Odessa, a fost o operațiune secretă special concepută a Marinei Ucrainei. Două bărci cu motor ucrainene au provocat nava rusă să le urmeze, așa că a navigat chiar în zona pregătită pentru foc de artilerie și a fost distrusă cu succes. Dumskaya susține că aceasta este pentru prima dată în istoria militară mondială când nava militară a fost distrusă de sistemul MLRS (Lansator de Rachete Nedirijate) de la litoral.
Nava rusească care a atacat Insula Șerpilor, anunțată distrusă de Ucraina, a reapărut în Marea Neagră
Una dintre navele amiral ale Marinei Ruse, Vasily Bykov, a fost văzută la Sevastopol, în Crimeea, deși Marina ucraineană a anunțat solemn că s-a scufundat, scrie Le Figaro.
În cele din urmă, marinarii ucraineni nu au scufundat-o, sau poate nici măcar nu au atins-o. Pe 7 martie, armata ucraineană a anunțat că a distrus nava de patrulare rusă Vasily Bykov peste noapte în largul Odesei, în Marea Neagră.
(Sursa:https://9gag.com/gag/angRqEo)
Russian ship told to ‘f–k yourself’ destroyed in battle: report (nypost.com) ; https://kyivindependent.com/uncategorized/ukrainian-military-destroyed-russian-ship-in-black-sea-2/ ; https://news.yahoo.com/russian-warship-attacked-snake-island-155752453.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAGRC4Q0qwuvkrYSIUJ2F-XUROaqt63bpwsggSiD8VEtEHXcPYGX8w3t37oW0xNso6_fkjsF_5Qasb8V0i7s-d0YLf4A50yAAJbIgMtDauFZCmWGzX1nDBeX5z-pO-ChoHoYGEyTDWQc8t0Oy9DWZAAix5VGwHJyGfcT1LzKHt6Qb ; )
(Sursa:https://southfront.org/new-footage-confirms-russian-patrol-boat-vasily-bykov-was-not-sunk-by-ukrainian-forces/?msclkid=c33aeeb8a7ac11ecb344ceb157e53f7d)
(Sursa: https://miscareaderezistenta.ro/externe/nava-ruseasca-vasily-bykov-anuntata-distrusa-de-ucraina-a-reaparut-in-marea-neagra-60443.html)
Comentariu:
Părțile aflate în conflict au demonstrat o capacitate deosebită în ducerea războiului informațional, dacă la aceste acțiuni intenționate și planificate adăugăm și incertitudinea în cunoașterea situației privind rezultatele acțiunilor militare trebuie să privim cu multă atenție și în mod circumspect toate informațiile prezentate.
Batalionul Azov a lovit o navă de patrulare blindată rusească lângă Mariupol, trăgând în aceasta cu două rachete antitanc.
Soldați detașamentului Azov au reușit o lovitură contra navei blindate de patrulare Project 03160, parte din seria de nave “Raptor” a căror fabricație a început în 2013.
Ucrainenii de pe mal au folosit un 9M113 Konkurs, un lansator de rachete ghidate antitanc de fabricație sovietică.
Rusia a folosit în premieră racheta hipersonică Kinzhal în condiții reale de război. Ținta – o facilitate militară din vestul Ucrainei
Ministerul rus al Apărării a declarat sâmbătă că a utilizat cu o zi în urmă rachete hipersonice “Kinzhal” pentru a distruge un depozit subteran de arme şi muniţii aeriene în vestul Ucrainei, ceea ce reprezintă o premieră, relatează Agerpres, care citează AFP şi EFE.
“La 18 martie, complexul aeronautic ‘Kinzhal’ cu rachetele sale balistice hipersonice a distrus un important depozit subteran de rachete şi muniţie de aviaţie ale armatei ucrainene în localitatea Deliatin, în regiunea Ivano-Frankivsk”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului rus al Apărării, Igor Konaşenkov, în cursul conferinţei sale de presă zilnice.
În total, vineri seara, Rusia a efectuat tiruri asupra a 69 de instalaţii militare pe teritoriul Ucrainei, a indicat Ministerul rus al Apărării, între care 12 depozite militare şi 43 de locuri de parcare pentru vehicule militare.
Rusia a început să transfere în Crimeea navele și vedetele ucrainene capturate în portul Berdyansk din Marea Azov
Marinarii ruși au început să remorcheze nave mici și vedete ale Forțelor Navale ucrainene către locuri de păstrare temporară și dezmembrare a sistemelor de luptă de pe acestea. Foarte probabil, dezechiparea ambarcațiunilor ucrainene va fi continuată pe teritoriul Peninsulei Crimeea, unde există infrastructura necesară pentru acest lucru
Între navele capturate de ruși se află vedete de patrulare Proiect 50300 din clasa Kalkan-M aparținând Serviciului de frontieră al Ucrainei, vedete blindate Proiect 58155 din clasa Gyurza-M, remorcherul maritim Korets, nave din clasele Donbas și Grif, precum și alte nave mici pentru zona maritimă apropiată.
Comentariu:
Aceste nave împreună cu cele capturate anterior probabil reprezintă o problemă pentru marina rusă, având în vedere asigurare vitalității și a securității împotriva incendiilor, iar Flota rusă din Marea Neagră nu prea are nevoie de ele.
Alertă de mine navale chiar în largul Mării Negre. Rusia și Ucraina se acuză reciproc de minarea căilor maritime internaționale
Pe 18 martie, căpitanul portului rusesc Soci de la Marea Neagră a emis un document, conform căruia minele navale plantate de Marina ucraineană în zonele de coastă ale localităților Odesa, Cernomorskoe, Yuzhnoe și Ochakov, au fost desprinse din ancore de o furtună, fiind duse spre sud până în apropierea Strâmtorii Bosfor, informează Dumskaya, în această dimineață.
În plus, autoritățile ruse au postat, ieri, pe site-ul internet al NAVAREA o avertizare de pericol pentru navigație datorită minelor, în zonele de nord-vest, vest și sud-vest ale Mării Negre.
Pe de altă parte, șeful Institutului pentru Studii Strategice ale Mării Negre (ONG ucrainean), Andrei Klymenko, a reacționat, acuzându-l pe căpitanul portului Soci de dezinformare periculoasă. Potrivit lui Klymenko, minele au fost puse, de fapt, de Forțele Navale rusești, iar căpitanul portului Soci a transferat responsabilitatea către militarii ucraineni. Flota din Marea Azov aparținând Forțelor Navale ucrainene a fost capturată de militarii ruși, după ce aceștia au preluat controlul localității Berdyansk.
Forțele Navale ale României – după primirea avertismentului, DHM a întocmit avizul pe care l-a transmis, conform obligațiilor legale, tuturor instituțiilor beneficiare pentru informarea navigatorilor despre posibilul pericol de mine și a fost comunicat un număr de telefon la care navigatorii să raporteze autorităților române situațiile în care ar observa existența unor asemenea pericole.
„Conducerea Forțelor Navale Române a dispus în regim de urgență intensificarea măsurilor de supraveghere a spațiului maritim al României. În acest sens, puitorul de mine și plase „Viceamiral Constantin Bălescu” a ieșit luni, 21 martie, din portul militar Constanța, pentru a executa misiuni de cercetare în raioane maritime din apele teritoriale românești. Până la acest moment, nu au fost observate mine în aria de patrulare și nici nu au fost primite informații de la nave comerciale în acest sens”, anunță MApN.
Comentariu:
Având în vedere că informația a fost transmisă de autoritățile ruse, trebuie analizată cu mare atenție. Dar consider că România împreună cu Bulgaria pot analiza împreună cu NATO, dacă se consideră oportun, să trimită, in zona declarată de Rusia ca fiind afectată de pericolul de mine, Gruparea NATO permanentă de luptă antimină, sau se poate solicita o acțiune comună România, Bulgaria, Turcia sub comandă NATO. Această abordare trebuie înțeleasă în contextul sublinierii unității NATO nu ca reprezentând imposibilitatea Forțelor Navale ale României de a executa această misiune.
Este puțin probabilă desprinderea minelor, mai ales când este vorba de ”aproximativ 420”, dar pe lângă pericolul de război, adăugarea pericolului de mine face ca navigația în Marea Neagră să devină tot mai periculoasă și tot mai multe firme vor evita să trimită nave în regiune.
Forțele Navale Române, în situația în care se vor constata astfel de situații, sunt pregătite să acționeze cu mijloace de contracarare adecvate.
(Sursa:https://armada.defensa.gob.es/ihm/Aplicaciones/Navareas/Index_Navareas_xml_en.html#divVisorNavarea)
(Sursa: https://www.mapn.ro/cpresa/17353_informatie-de-presa)
- Conflictul ruso-ucrainean, ce se întâmplă în afara Mării Neagre
Situația navelor rusești în Marea Mediterană din 9 martie 2022
Situație realizată de Grupul de monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre
Începând cu 9 martie 2022, în Marea Mediterană se află 13 nave de luptă și 5 nave de sprijin ale celor patru flote rusești, inclusiv 9 nave cu rachete de atac.
La 28 februarie 2022, Turcia a anunțat că a închis Bosforul și Dardanelele în conformitate cu Convenția de la Montreux din 1936, care interzice trecerea navelor de război din țările în conflict. Apoi Ministrul turc de externe Mevlüt Çavuşoğlu a informat:
„Rusia a anunțat că patru dintre navele sale vor traversa strâmtorile în perioada 27-28 februarie, dintre care trei nu sunt înregistrate la bazele din Marea Neagră. Am spus Rusiei să nu trimită aceste nave, iar Rusia a spus că navele nu vor trece prin strâmtori”, a spus Cavusoglu. Anterior, Reuters a raportat că cel puțin patru nave rusești – două distrugătoare, o fregată și o navă de recunoaștere – așteptau decizia Turciei de a se muta de la Marea Mediterană la Marea Neagră.
De la începutul anului 2022, Federația Rusă a redislocat 20 de nave de luptă din Marea Mediterană în Marea Neagră, inclusiv 14 nave ale Flotei Mării Negre, precum și 6 nave din Flota Nordică și Baltică. În plus, Rusia a redislocat și 7 nave amfibii din Marea Mediterană în Marea Neagră, inclusiv 6 nave amfibii ale flotei de nord și baltice.
(Sursa:https://www.blackseanews.net/en/read/186116)
Statele UE iau în considerare interzicerea accesului navelor rusești în porturi
Mai multe țări au început să blocheze accesul navelor rusești în porturi. Guvernul Marii Britanii a adoptat o lege care interzice accesul în porturile britanice a navelor care au legătură cu Rusia (nave sub pavilion rusesc, precum și pe cele deținute și operate de firme cu interese rusești). Guvernul canadian a anunțat, de asemenea, că va închide accesul navelor deținute de ruși. Și Ministerul Transporturilor din Malaiezia a interzis intrarea în port pentru un petrolier sub pavilion rusesc inclus pe o listă de sancțiuni a SUA, care urma să sosească în Portul Internațional Kuala Linggi pe 5 martie.
Două dintre cele mai mari companii de transport de containere din lume opresc transporturile de mărfuri către și dinspre Rusia (MSC Mediterranean Shipping Company și CMA CG)
(Sursa:https://www.reuters.com/world/eu-nations-considering-banning-russian-ships-ports-officials-2022-03-01/)
(Sursa:https://edition.cnn.com/2022/03/01/business/russia-shipping-halt-maersk-msc/index.html?utm_source=twCNNi&utm_content=2022-03-01T20%3A30%3A11&utm_term=link&utm_medium=social)
Franţa poziţionează un portavion în Mediterană, pentru descurajarea Rusiei. Portavionul francez Charles-de-Gaulle a fost poziţionat într-o zonă din estul Mării Mediterane pentru o misiune în sensul „descurajării” Rusiei, a anunţat joi seară ministrul francez al apărării, Florence Parly. (AFP)
”Portavionul nostru Charles-de-Gaulle și escorta sa au părăsit Cipru pentru a putea ajunge într-o zonă din Mediterana de unde avioanele noastre Rafale și avioanelor noastre de recunoaștere vor putea să efectueze misiuni de poliție aeriană și recunoaștere”, a precizat ministrul francez al apărării Florence Parly.
Contactat de Naval News, un purtător de cuvânt al Marinei Franceze a declarat că portavionul va contribui cu 3 Patrule Aeriene de Lupta a câte două Rafale M fiecare, pe zi. Acest lucru se traduce printr-o prezență aproape permanentă (24 de ore). Zonele de patrulare sunt deasupra României, Bulgariei și Mării Negre.
(Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/french-aircraft-carrier-now-supporting-nato/)
Portavionul american USS Harry S. Truman, tot mai aproape de teatrul de luptă. Avioane F/A-18 Super Hornet – misiuni în nordul Mării Egee
În dimineața zilei de 07 MAR, Forțele Navale ale SUA (US Navy) au informat că portavionul Truman se află în nordul Mării Egee.
„Truman a navigat în nordul Mării Egee, efectuând operațiuni de zbor cu aviația pentru a sprijini misiunea de poliție aeriană a NATO, demonstrând capacitatea noastră de a opera dinamic în tot teatrul”, a declarat căpitanul Gavin Duff, comandantul portavionului.
Truman este nava amiral a Grupului Aeronaval de Lovire (Carrier Strike Group – CSG) Harry S. Truman. CSG-8 mai are în compunere o escadră impresionantă, formată din crucișătorul clasa Ticonderoga, USS San Jacinto (CG 56), cinci distrugătoare din clasa Arleigh Burke (USS Gonzalez – DDG 66, USS Cole – DDG 67, USS Bainbridge – DDG 96, USS Jason Dunham – DDG 109, USS Mitscher – DDG 57), fregata norvegiană Fridjof Nansen (F 310) și fregata italiană Carabiniere (F 593).
Japonia a detectat patru nave de război rusești, încărcate cu vehicule militare, îndreptându-se spre Europa
Ministerul Apărării din Japonia a anunțat, joi, că a observat patru nave de război rusești navigând în apropiere de arhipelagul nipon și îndreptându-se spre vest, cel mai probabil spre Europa, relatează Reuters.
Autoritățile de la Tokyo spun că este neobișnuit ca navele rusești să se miște atât de aproape de teritoriul țării.
Comentariu:
Nu este exclusă posibilitatea ca aceste nave să se îndrepte spre Europa, dar durata mare de timp necesara efectuării transportului și impunerea prevederilor Convenției de la Montreux de către Turcia, nu justifica deplasarea.
- Kamala Harris, în România: Angajamentul SUA faţă de Articolul 5 e absolut ferm. Un atac împotriva unei ţări NATO e un atac împotriva tuturor
Vicepreşedintele Statelor Unite, Kamala Harris, a subliniat că ţara sa va susţine ferm aplicarea articolului 5 al NATO, în cazul în care România sau altă ţară este atacată. Articolul 5 al NATO prevede că un atac asupra unui stat al Alianţei este un atac asupra tuturor, ceea ce înseamnă un răspuns comun. Vicepreşedintele Statelor Unite ale Americii, Kamala Harris, se află în vizită în România, unde urmează să susţină declaraţii de presă comune cu şeful statului, Klaus Iohannis. Anterior, cei doi oficiali au avut convorbiri tete-a-tete, dar şi convorbiri oficiale. La convorbiri a participat şi premierul Nicolae Ciucă. Anterior, Kamala Harris a fost în Polonia, ţară în care a discutat despre războoiul din Ucraina, o tema aflată şi pe agenda discuţiilor de la Bucureşti.
- Era Putin și războiul hibrid
Autor Călin Hentea
Doar câteva zile a lipsit Vladimir Putin din spațiul public și imediat au început speculațiile pe tema succesiunii sale. Simultan, freamătul mediatic se amplifică emoțional pe măsură ce zăngănitul armelor crește din Marea Negră până la Cercul arctic. Un moment de cumpănă, numit „război hibrid”, zguduie confortabila liniște a Europei și Americii. Acest moment survine după cincisprezece ani de iluzorie logodnă ruso-europeană numită „era Putin”.
„Era Putin” a succedat „erei dezordinii” din perioada Elţîn, care-la rândul ei-a urmat „erei perestroikiste” a lui Gorbaciov, cel care numise anii în care Brejnev fusese la cârma URSS-ului, ”anii stagnării”. Concentrarea pregnantă a puterii în Federaţia Rusă la vârful Kremlinului, în persoana lui Vladimir Putin, după anul 2000, a condus inevitabil la identificarea voinţei Rusiei cu cea a liderului său. La fel a fost şi pe vremea ţarilor, dar mai ales pe timpul lui Stalin:atunci, în anii ‘40-’50, lumea se întreba nu ce va face Rusia în cutare situaţie, ci care va fi reacţia lui Stalin. La fel şi acum. În momentul scrierii acestor rânduri (martie 2015), lumea se întreabă care va fi următoarea mutare a lui Putin, în condiţiile în care atât Rusia, cât şi NATO (cu o masivă participare americană) şi-au masat trupe şi tehnică de-a lungul frontierelor, începând din Marea Neagră până în ţările baltice, sub pretextul unor exerciţii militare. Exerciţii cu rol de demonstraţii de forţă, dar cu muniţie de război. De fapt este vorba despre o aplicație practică a dictonului antic:„Dacă vrei pace, pregătește-te de război!”
Comentariu:
În loc de comentariu pentru această analiză foarte actuală, doresc să remarc cuvintele de încheiere: La finalul acestor rânduri, aproape orice predicţie privind viitorul noului Imperiu rus rămâne credibilă, începând de la prăbuşirea „sistemului Putin” sub povara sancţiunilor economice sau revolta maselor exasperate de ruşi sau a oligarhilor nemulţumiţi şi până la victoria Kremlinului în „războiul hibrid” purtat asupra Ucrainei, victorie recunoscută de Occident şi SUA, cu consecinţele de rigoare. Deşi rămâne încă în suspensie, butada formulată în 2009 de fostul ministru de externe român, Adrian Cioroianu, „Rusia nu a fost niciodată după 1990 atât de slabă pe cât au considerat-o, la o privire superficială, observatorii occidentali, după cum nu a fost nici atât de puternică pe cât şi-ar fi dorit-o ruşii înşişi şi, în orice caz, conducătorii lor Boris Elţîn şi, apoi, Vladimir Putin”, credem că are foarte multe şanse de a fi încă o dată confirmată. Am mai adăuga faptul că Rusia şi ruşii formează (la fel ca alte zone ale Globului) un univers aparte, care nu poate fi înţeles cu adevărat folosind un instrumentar strict occidental sau american.
(Sursa: https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/era-putin-si-razboiul-hibrid)
Economie, exploatări portuare, transport maritim
- Ne-a trecut glonţul pe la ureche: Sberbank, cea mai mare bancă a Rusiei, aflată acum într-o prăbuşire totală şi care este nevoită să îşi lichideze operaţiunile europene, a vrut să cumpere Volksbank România acum 9 ani într-o tranzacţie regională cu austriecii, dar a fost refuzată direct de către BNR
Sberbank, cea mai mare bancă a Rusiei şi care acum este în genunchi din cauza sancţiunilor economice, fiind nevoită să îşi lichideze filialele din Europa, a vrut să cumpere Volksbank România în 2012/2013, ca parte a unui pachet de achiziţie a unor bănci din regiune de la grupul austriac.
Volksbank a pierdut sânge după criza din 2008, având o expunere mare în afara Austriei, şi a decis să îşi vândă operaţiunile din Europa Centrală şi de Est. Sberbank a devenit principalul cumpărător, în pachet figurând şi Volksbank România, care în 2008, înainte de criză, ajunsese a treia bancă de pe piaţa românească.
Ruşii au ajuns la o înţelegere pentru toate băncile, cu excepţia operaţiunilor din România. Ruşii au preluat Bosnia-Hertegovina, Croaţia, Cehia, Ungaria, Serbia, Slovenia, Ucraina şi Slovacia. Societe Generale şi JPMorgan au fost consultanţii lui Sberbank în această tranzacţie. Sediul central a fost stabilit în Austria.
O delegaţie a Sberbank, condusă de unul dintre vicepreşedinţi, a venit la Bucureşti la o întâlnire cu Guvernatorul Mugur Isărescu, prim-viceguvernatorul Florin Georgescu şi Nicolae Cinteză, directorul direcţiei de supraveghere.
Conducerea Sberbank a spus că are o înţelegere cu austriecii să cumpere operaţiunile regionale, ultima fiind România.
Direcţia de supraveghere din BNR a solicitat mai multe explicaţii Băncii Rusiei în privinţa operaţiunilor Nova Bank, dar nu a primit niciun răspuns.
În urma răspunsului BNR că nu va aproba o eventuală preluare a Volksbank România de către Sberbank, austriecii nu au mai vândut operaţiunile din România ruşilor.
De-a lungul anilor, Direcţia de Supraveghere din BNR a respins mai multe tranzacţii, preferând să aibă în sistemul bancar românesc acţionari europeni şi americani.
Este de notorietate decizia BNR de a respinge achiziţia Băncii Româneşti de către OTP Bank, o decizie care a luat prin surprindere piaţa bancară.
OTP a cerut explicaţii Băncii Naţionale în privinţa acestei decizii de refuz, dar, în final, s-au conformat autorităţii centrale.
Comentariu:
UE nu poate impune nimic în defavoare statelor membre, unde există competență pot fi argumentate deciziile și interesul României poate fi susținut. Ce ne facem cu domeniile care sunt conduse de oameni incompetenți și corupți?
Tehnică și tehnologii maritime
- Forțele Navale Poloneze au ales designul Arrowhead 140 pentru noile fregate
Polonia a ales designul Fregatei Type 31, cunoscut sub numele de „Arrowhead 140”, pentru viitoarea lor clasă de fregate. „Babcock” va sprijini Consorțiul PGZ-MIECZNIK pentru cele trei fregate AH140 care urmează să fie construite în șantierele navale poloneze, angajând forța de muncă locală, folosind în mod semnificativ furnizorii polonezi și lanțul global de aprovizionare al „Babcock”.
În comunicatul de presă „Babcock” a subliniat că „după finalizarea cu succes a fazei de proiectare, Babcock va sprijini construirea fregatei MIECZNIK în Polonia printr-un acord de licență de proiectare, realizarea unui transfer de tehnologie și know-how, pentru a optimiza construcțiile navale și capacitățile industriale ale Poloniei.”
Companiile finaliste pentru proiectarea a trei fregate multirol au fost, Babcock International și Thyssenkrupp Marine Systems. Propunerea înaintată de către compania Babcock a avut la bază versatila platformă „Arrowhead 140”, iar germanii de la Thyssenkrupp Marine Systems au ofertat cu „MEKO A-300 PL”, ultima variantă a familiei de fregate MEKO.
Designul firmei „Babcock” a fost selectat de Royal Navy pentru a construi viitoarele lor fregate de tip 31. Acestea sunt programate să înlocuiască fregatele tip 23.
Comentariu:
Aș începe prin a sublinia titlul „Forțele Navale Poloneze au ales designul Arrowhead 140”, nu firma câștigă licitația invocând apoi tot felul de motive pentru renegocieri și impunând condiții beneficiarului, Forțele Navale ci Forțele Navale Poloneze au ales.
Pare un contract avantajos pentru Polonia în condițiile în care navele se vor construi în șantierele navale poloneze, se realizează un transfer de tehnologie și know-how, vor fi folosiți furnizori polonezi și mai probabil se va face și offset.
Este un exemplu demn de urmat în procesul de achiziție a echipamentelor militare.
(Sursa:https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/babcocks-arrowhead-140-design-miecznik-polish-frigate/)
(Sursa:https://www.babcockinternational.com/what-we-do/marine/defence/type-31/)
- Corvetele României, din 2019 dintr-un termen limită în altul. Între timp Rusia a declanșat și intensificat războiul în Marea Neagră
Va propun spre analiză patru articole privind situația modernizării Forțelor Navale, comparativ cu programul Forțelor Navale Poloneze.
Oficialii români nu văd navele ruseşti aflate la 40 km de Sulina. Cât mai avem de aşteptat modernizarea flotei?
Rusia a folosit la maxim Flota Mării Negre la bombardarea obiectivelor militare şi civile ucrainene şi a instituit o blocadă a întregii coaste de nord a Mării Negre.
Practic, în acest moment, flota rusă navighează nestingherită în zona de nord a Mării Negre, iar la Bucureşti niciun oficial nu vede acest lucru pentru a urgenta modernizarea flotei militare.
Tocmai din această cauză, anunţul ministrului Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, pe 15 martie, la Kogălniceanu, că amână, din nou, luarea unei decizii referitoare la semnarea contractului de achiziţia a patru corvete şi modernizarea a două fregate este unul straniu.
Războiul ne-a prins total nepregătiţi, fără nicio navă nouă din cauza acestor amânări şi tergiversări ale politicienilor.
Rusii au blocat Marea Neagra, noi suntem blocați cu corvetele…
Ministrul Apărării Vasile Dîncu anunța la începutul anului că până la sfârșitul lui ianuarie se va lua decizia pe contractul corvetelor. La sfârșit de ianuarie, tot Vasile Dîncu anunța încă o prelungire de o lună suplimentară: „Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța a mai cerut un termen pentru un răspuns final în jur de o lună de zile. Suntem interesați cu toții ca acest contract să se realizeze, este vorba despre înzestrarea importantă pentru Forțele Navale Române și evident că le dăm voie să negocieze în continuare (ie SNC și Naval Group)”, a declarat Dâncu. Suntem iar la finalul unui termen prelungit la nesfârșit și iar nu avem nicio decizie.
Situația însă nu e așa simplă.
- Mai întâi prețul. încă de la desemnarea câștigătorului, a existat o frică că Naval Group a mers cu un preț de dumping pentru a câștiga licitația, astfel încât ulterior acest preț să crească cu costuri adiționale după modelul australian sau malaiezian.
- Apoi, capacitatea Șantierului Naval Constanța de a construi aceste nave militare complexe la timp. Aici e nevoie de părerea unor navaliști. Dar sper ca printre cititorii noștri să fie și navaliști care cunosc situația celor două șantiere și să lase la comentarii răspunsul lor la întrebarea: care dintre cele două șantiere (Constanța sau Galați) este mai capabil să construiască corvetele la timp cu prima navă fiind livrată în 3 ani?
- Zvonuri: Șantierul Naval Constanța ar fi de vânzare (sursa: https://www.defenseromania.ro/cine-mai-construieste-corvetele-romaniei-s-au-intensificat-discutiile-pentru-vanzarea-santierului-naval-constanta_614506.html )
Corvetele României, din 2019 dintr-un termen limită în altul. Între timp Rusia a declanșat și intensificat războiul în Marea Neagră
Saga construcției celor patru corvete pentru Forțele Navale Române, program care include și modernizarea bătrânelor fregate Regele Ferdinand și Regina Maria, pare departe de final. Asta deși nu de puține ori a existat senzația că mult așteptatul acord va fi într-un final parafat iar construcția va începe. Între timp situația din Marea Neagră se degradează de la o zi la alta pe măsură ce Federația Rusă a atacat Ucraina.
În 2019 Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a câştigat licitaţia pentru programul „Corveta multifuncțională”. Pe lângă construcția a patru corvete, programul include și modernizarea fregatelor T22R – Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
În România ar fi trebuit să fie construite patru corvete de tip Gowind 2500.
Potrivit datelor oficiale din program, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanța corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.
Pe data de 3 februarie, ministrul francez al Afacerilor Externe, Jean-Yves Le Drian, aflat în vizită oficială în România, îndemna cele două companii la „eforturi” pentru a ajunge la un consens.
„Sper ca toate aceste discuții să reușească cât mai rapid iar cele două întreprinderi implicate să facă eforturile necesare pentru a putea încheia cât mai rapid acest acord”, preciza la vremea respectivă Jean-Yves Le Drian.
Ministrul Apărării: Dacă nu semnăm contractul pentru cele patru corvete până la final de aprilie, căutăm altă soluţie/ Grupul francez Naval Group a câștigat licitația în 2019
Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a declarat în cadrul emisiunii Talk News, difuzată de Profit News, că România nu mai are răbdare în privinţa celor patru corvete pe care se străduieşte, de mai bine de patru ani, să le cumpere. Ultima prelungire de două luni expiră luna viitoare, transmite News.ro.
Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș anunțase inițial în 2016 că atribuie contractul direct olandezilor de la Damen pentru suma de 1,6 miliarde euro, urmând ca Damen să construiască navele la șantierul din Galați. După ce PSD a venit la putere, procedura a fost sistată, considerând că procedura nu a fost respectată, fiind nevoie de aprobarea Parlamentului pentru o achiziție cu o valoare atât de mare.
Grupul francez Naval Group a fost declarat câștigător în iulie 2019 al licitației demarate de statul român pentru construirea a patru corvete Gowind 2500.
Francezii au avut oferta cea mai bună din punct de vedere financiar – în jur de 1,2 miliarde de euro, devansându-i pe olandezii de la Damen, care urmau să lucreze pe șantierul lor de la Galați, și pe italienii de la Fincantieri, care urmau să colaboreze cu șantierul naval Tulcea.
„Problema trebuia să fie tranşată acum patru ani. S-a tot amânat pentru că, la noi, şi legislaţia, şi modul în care se realizează achiziţiile sunt foarte complicate, este o legislaţie foarte stufoasă, există şi multă birocraţie. Există posibilitatea de a face mereu contestaţii. Măcar în această perioadă de criză, sper să găsim modalităţi mai rapide prin care să facem achiziţii, pentru că, atunci când e vorba de o pandemie sau de un război în zonă, este imposibil să aştepţi după proceduri ani de zile pentru a avea o dotare minimă”, afirmă Dîncu.
Comentariu:
În tot acest timp situația de la Marea Neagră se degradează pe zi ce trece. Federația Rusă a blocat Marea Neagră și își continuă ofensiva împotriva Ucrainei și a demonstrat eficiența sprijinului acțiunilor terestre de pe mare. Cele mai eficiente acțiuni au fost cele executate în sudul Ucrainei în condițiile în care Forțele Navale Ucrainene nu au opus practic rezistență, iar sprijinul acțiunilor terestre s-a putut executa până la peste 200 Km de litoral.
Procesul de modernizare a Forțelor Navale ale României este blocat și nu se poate continua în termenii procedurii existente.
În condițiile în care securitatea la Marea Neagră a României nu mai poate aștepta, soluția este foarte simplă, executarea lucrărilor cu cei care au câștigat sau anularea contractului și semnarea cu următorii clasați dacă primii nu mai vor să participe la program.
(Sursa: https://www.rumaniamilitary.ro/rusii-au-blocat-marea-neagra-noi-suntem-blocati-cu-corvetele)
Științe Militare
- Prezentarea sistemului de recrutare, constituirea rezervei și sistemul de mobilizare din Armata Rusă
Armata rusă este un format hibrid care combină un sistem tradițional de recrutare și rezerve și un sistem de militari profesioniști pe bază de contract. În timp ce armata rusă a depus eforturi pentru a-și profesionaliza personalul, în special în ultimii 15 ani, ea rămâne dependentă de recruți, atât pentru forța din serviciu activ, cât și pentru forțele de rezervă în cazul mobilizării generale. Majoritatea unităților de luptă trebuie completate cu recruți sau rezerviști mobilizați pentru a fi capabile de luptă. Soldații profesioniști sunt cadre sau concentrați în unitățile de elită, în special cele aeropurtate.
Unitățile Forțelor Armate Ruse sunt menținute la un nivel scăzut „gata de acțiune”, cu un număr limitat de personal profesionist și recruți, urmând ca acestea să fie completate cu rezerviști în cazul mobilizării. Rușii au folosit deja multe unități în Ucraina și nu au avut rezultate bune împotriva ucrainenilor, unele unități suferind pierderi grele. Probabil că Rusia nu are în acest moment o rezervă mare de unități cu un nivel de pregătire superior, deși probabil există unele forțe neangajate.
Sistemul se recrutare
Forțele Armate Ruse recrutează bărbați semestrial, toamna de la 1 octombrie până la 31 decembrie și primăvara de la 1 aprilie până la 15 iulie. În 2022, Kremlinul a anunțat recrutările de primăvară mai devreme pe 18 februarie. Proiectul îi afectează pe toți bărbații cu vârsta cuprinsă între 18 și 27 de ani, deși unii recruți pot avea vârsta de până la 16 ani. Recruții ruși servesc de obicei un an. Rezerva anuală de recrutare a tuturor bărbaților ruși de vârstă militară este de aproximativ 1,2 milioane de oameni. Noii recruții sunt supuși unui antrenament de bază de una până la două luni, urmat de trei până la șase luni de pregătire avansată înainte de a ajunge la unitățile lor. Legea actuală interzice recruților să intre în luptă cu mai puțin de patru luni de pregătire.
Rezerva
Forțele aflate în rezerva Federației Ruse numără, pe hârtie, peste două milioane de foști recrutați și militari angajați, dar puțini au parcurs în mod regulat un program de pregătire și perfecționare. Din punct de vedere istoric, doar 10% dintre rezerviști primesc cursuri de perfecționare după încheierea mandatului inițial. Rusia nu are capacitatea administrativă și financiară de a pregăti rezerviști în mod continuu. În 2021, armata rusă a început o nouă inițiativă pentru a remedia lipsa unei rezerve pregătite, Rezerva pentru Luptă Armatei Ruse (Russian Combat Army Reserve/ BARS-2021). BARS-2021 și-a propus să creeze o rezervă activă prin recrutarea de rezerviști voluntari pentru serviciul pe timp de trei ani.
Sistemul de mobilizare
Legea actuală limitează mobilizarea rezervelor la soldații și marinarii sub 45 de ani și la ofițerii la 55 de ani. Bărbații care au trecut în rezervă cu mai puțin de doi ani în urmă, tații a trei sau mai mulți copii și cei cu antecedente penale sunt, de asemenea, scutiți de mobilizare în condițiile legilor actuale.
Comentariu:
În acest moment se pare că Rusia epuizează rapid capacitatea de luptă pe care o poate folosi cu ușurință pentru a genera o presiune eficientă asupra forțelor ucrainene, în condițiile în care forțele sale își pierd din eficiență în Ucraina pe fondul pierderilor mari. Eforturile rusești de a mobiliza mai multe forțe pot aduce mai mulți oameni în unitățile de luptă, dar este puțin probabil ca acești oameni să fie suficient de bine pregătiți sau motivați pentru a genera o creștere a capacității de luptă.
Crearea de unități de luptă cu capabilități deosebite nu poate fi realizată peste noapte, iar înlocuirea pierderilor individuale în Ucraina cu rezerviști care ani de zile nu au parcurs un program de pregătire militară este puțin probabil să crească dramatic puterea de luptă a Rusiei.
(Sursa: https://www.iswresearch.org/)
(Sursa: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3099.html)
- Francis Fukuyama, în Financial Times, despre sfârșitul „sfârșitului Istoriei”: Războiul declarat de Putin ordinii liberale
- Francis Fukuyama: „Rusia se îndreaptă spre o înfrângere totală în Ucraina… Singurul lucru care va opri măcelul este înfrângerea armatei ruse la sol”
În primul articol atacul oribil al Rusiei asupra Ucrainei îl face pe Francis Fukuyama să vorbească despre „sfârșitul sfârșitului Istoriei”. În urmă cu 3 decenii, după căderea Uniunii Sovietice, Fukuyama lansa conceptul de „sfârșit al Istoriei”, ceea ce însemna că democrația liberală de tip occidental urma să fie forma de guvernare a omenirii. Acum, politologul remarcă întoarcerea omenirii în timp.
„Criza actuală a demonstrat că nu putem lua ca de la sine înțeleasă ordinea mondială liberală existentă. Este ceva pentru care trebuie să ne luptăm constant și care va dispărea în momentul în care lăsăm garda jos”, scrie politologul american Francis Fukuyama pentru Financial Times, într-un eseu intitulat „Războiul declarat de Putin ordinii liberale”.
Prin acțiunile sale, dictatorul care conduce de 22 de ani Rusia a declarat război democrației liberale. Însă „problemele cu care se confruntă societățile liberale de astăzi nu au început și nu se termină cu Putin și ne vom confrunta cu provocări foarte serioase, chiar dacă acesta este blocat în Ucraina”, subliniază Fukuyama. China, Iran, Venezuela și Cuba stau în așteptare. la fel și populiștii din țările vestice.
În cel de al doilea articol, Francis Fukuyama, politolog, economist politic și scriitor american, crede că Rusia se îndreaptă spre o înfrângere totală în Ucraina și face câteva prognoze privind această situație. Totul merge prost pentru ruși, de la planificare la execuție. Rezistența ucraineană i-a demoralizat pe soldații ruși.
Comentariu:
Stagnarea vizibilă a forțelor ruse din această perioadă este necesară pentru realizarea refacerii capacității de luptă cu forțe și mijloace.
Personal cred că nu se va ajunge prea repede la o soluție în Ucraina, iar în perioada următoare vom vedea o intensificare a bombardamentelor în condițiile în care Federația Rusă se pare că intenționează să acționeze asupra voinței de luptă a ucrainenilor și nu exclud acțiuni planificate de distrugere a unor orașe sau obiective simbol.
(Sursa:https://www.ft.com/content/d0331b51-5d0e-4132-9f97-c3f41c7d75b3)
(Sursa:https://www.americanpurpose.com/articles/preparing-for-defeat/)
(Sursa:https://romani-buni.info/2022/03/rusia-se-indreapta-spre-o-infrangere-totala-in-ucraina/)
Studii de Securitate Maritimă
- Evaluarea acțiunilor Rusiei în Ucraina
Analiză realizată de George Friedman
Invazia Federației Ruse în Ucraina a avut două obiective importante. În primul rând a fost preluarea controlului Ucrainei, intenționând să finalizeze acțiunea începută în Belarus – reconstruirea zonelor tampon strategice ale Rusiei și de a proteja Rusia de un eventual atac. Al doilea obiectiv a fost de a demonstra capacitățile și profesionalismul armatei ruse și astfel de a descuraja în continuare actele de agresiune ipotetice și de a crește influența regională a Rusiei. Cele două obiective sunt interconectate.
Ocuparea Ucrainei nu a fost realizată, dar nu este o cauză pierdută. Cu toate acestea, percepția asupra puterii armatei Rusiei au fost grav afectate. În acest moment, chiar și o victorie finală în primul său obiectiv nu îl va răscumpăra pe al doilea. În acest context este important să începem identificarea punctelor slabe ale Rusiei.
Prima problemă a fost pierderea elementului surpriză. Carl von Clausewitz a plasat surpriza în vârful artei războiului. Surpriza contractează timpul avut la dispoziție pe care un inamic pentru pregătirea de război.
Federația Rusă nu a reușit să-și înțeleagă inamicul. Rusia se aștepta în mod clar ca rezistența ucraineană să se prăbușească rapid în fața forței ofensive având ca vârf de lance blindatele.
Scopul războiului este să distrugă capacitatea militară a inamicului, pentru a afecta în mod decisiv centrul de greutate al inamicului. Este de remarcat faptul că Armata ucraineană avea un centru de greutate difuz și se afla la distanță de principalele grupări de forțe blindate rusești.
Planurile de acțiune rusești s-au concentrat pe trei grupuri blindate bazate în est, sud și nord. Tancurile au devenit vulnerabile la armele antitanc și în acest fel în loc să evite angajarea infanteriei, Rusia trebuie acum să folosească infanteria pentru a îndepărta amenințările mortale la adresa tancurilor sale. Pe de altă parte utilizarea blindatelor a crescut considerabil presiunea asupra logisticii forțelor.
În acest moment constatăm o redirecționare a direcției principale de acțiune către ocuparea orașelor, acțiunile căpătând tot mai mult un aspect de luptă împotriva populației, aspect care reduce eficiență forțelor blindate.
Comentariu:
Consider că planificatorii acțiunilor Federației Ruse practic nu a reușit să identifice centrul de greutate al Ucrainei și nici nu au reușit să reevalueze natura acestuia pe timpul ducerii acțiunilor de luptă. Au conceput acțiunile considerând ca obiectiv principal forțele mecanizate considerând că Ucraina va răspunde prin concentrarea forțelor și în acest fel să poată învinge prin superioritate. În schimb, centrul de greutate al Ucrainei a fost, în esență, voința de luptă a populației reflectată într-o forță de gherilă care se dispersează și se regrupează în mod constant, care nu intenționează să înfrângă decisiv forțele ruse ci doar să mențină o permanentă stare de amenințare.
Acest lucru a împins Rusia și mai mult către o strategie de acțiuni împotriva populației civile, care a scăzut eficiența forțelor mecanizate, încetinind în acest fel ritmul ofensivei în condițiile în care se confruntă cu grupuri mici cu care nu este proiectată să lupte.
Cele trei grupuri de luptă mecanizate acționează separat, nu au reușit să își sprijine reciproc acțiunile și în loc de o singură acțiune coordonată avem în acest moment cel puțin trei războaie separate. Pe de altă parte se pare că lipsește unitatea de comandă, element esențial în ducerea acțiunilor militare.
- O nouă strategie pentru salvgardarea navigaţiei libere pe Marea Neagră
În conferinţa susţinută la cea de-a doua ediție a forumului “Unmanned Systems. Smart Approach, Fast Development”, organizat de New Strategy Center (22-23 februarie) la Cercul Militar Naţional din Bucureşti, în parteneriat cu Ministerul Apărării Naționale (MAN), contraamiralul de flotilă dr. Iuri Alexandru COVALEOV, locţiitor pentru ISR al Şefului Direcţiei de Informaţii a Militare (DIM), a avansat ideea consolidării colaborării în colectarea, schimbul şi analizarea informaţiilor obţinute cu echipamente fără pilot, între ţările Aliate şi Partenere.
“În viziunea noastră, o posibilă strategie pentru cunoașterea situației și implicit securizarea Mării Negre poate fi bazată pe realizarea imaginii maritime integrate la nivel multinațional, bazată pe contribuția statelor riverane și pe o reacție comună bazată pe standarde agreate la nivelul acestora. Acest bazin hidrologic este înconjurat de membrii NATO – Bulgaria, România, Turcia – de parteneri ai NATO – Ucraina, Georgia, precum și de Federația Rusă. Fiecare țară va căuta să-ăi creeze propria Imagine Recunoscută Maritimă pentru cunoașterea situației în regiunea Mării Negre și pentru a detecta și a întreprinde cele mai bune măsuri împotriva activităților ilegale”, a afirmat Covaleov.
“În anii trecuți am observat un interes crescut în dezvoltarea vehiculelor autonome pentru operații maritime. Asemenea sisteme includ: sisteme aeriene fără pilot, vehicule submarine fără echipaj la bord și nave de suprafață fără echipaj la bord. Aceste sisteme, cel mai probabil, vor fi o soluție de succes pentru capabilitățile viitoare în domeniul cunoașterii situației maritime, în acest fel expunerea umană pe timpul executării misiunilor fiind minimă”, şi-a continuat pledoaria reprezentantul DIM.
În opinia sa, combinarea capabilităților de culegere a informațiilor (ISR) și a celor de lovire, montate pe vehicule autonome, pot eficientiza puterea de luptă. Procesul de angajare a unei ținte este rezultatul unei serii de acțiuni executate de capabilitățile ISR și cele de lovire, ca parte a ciclului F2T2E2A (identificare, fixare, urmărire, achiziție țintă, angajare, exploatare, evaluare). În acest sens, capabilitățile ISR sunt întrebuințate pentru identificare, fixare, urmărire și pentru a furniza informații critice despre țintă, inclusiv evaluarea efectelor, care se realizează după angajarea țintei.
Relevanța sistemelor fără pilot uman la bord în domeniul ISR crește în mod constant, datorită abilității de a oferii imagini în timp real, împreună cu capacitatea de a fi dotate cu capabilități de lovire. Vehiculele autonome pot fi utilizate pentru scopuri militare sau de către forțele de menținere a ordinii publice, precum și de structurile pază a frontierelor.
Comentariu:
În articolul: „Rusia se îndreaptă spre o înfrângere totală în Ucraina… Singurul lucru care va opri măcelul este înfrângerea armatei ruse la sol”, Francis Fukuyama, remarca la un moment dat „Dronele turcești vor deveni bestselleruri”. Se pare că în viitor vehiculele fără pilot destinate operațiilor maritime vor deveni tot mai eficiente și prezente în acțiunile din mediul maritim.
- Contraamiral de flotilă în rezervă Tiberiu Frățilă: Așa-zisa mare armată rusă este de fapt un fiasco și s-a demonstrat în teren
Este clar pentru toată lumea că ceea ce a întreprins Federația Rusă în Ucraina este o agresiune armată, nelegală, împotriva unui stat suveran și independent, Ucraina, încălcând toate regulile și acordurile internaționale. În primul rând, a încălcat un acord din 1994, de la Budapesta, între Federația Rusă și Ucraina, consemnat de Marea Britanie și Statele Unite, prin care Ucraina se angaja să distrugă cele 1.900, dacă nu mă înșel, de ogive nucleare.
În baza acestui memorandum de la Budapesta, Rusia garanta suveranitatea, independența și integritatea teritorială a Ucrainei.
Revenind la conflictul care se desfășoară de peste două săptămâni, sunt evidente două aspecte:
Unu, că Rusia nu are capacitatea militară de a câștiga un război, și mă refer aici la tehnica învechită, la lipsa de mijloace de logistică pentru asigurarea trupelor în teren, la trupe, soldați cu un moral scăzut și nepregătiți profesional. Deci, așa-zisa mare armată rusă este de fapt un fiasco și s-a demonstrat în teren.
Pe de altă parte, surpriza plăcută, apreciată de întreaga comunitate internațională, este Ucraina, prin cetățenii săi și prin armata sa. O rezistență eroică, fapt care demonstrează că nu vor ceda ușor în fața agresiunii ruse. Situația din teren este complicată având în vedere și condițiile meteo, pentru că Ucraina este în aceste zile și ea parte, ca să zic așa, a vremii nefavorabile care a lovit sudul și estul Europei.
Per ansamblu ne așteptăm la o rezistență a armatei ucrainene și a cetățenilor înarmați în fața agresorului rus, chiar dacă anumite orașe, sau anumite zone sunt sub controlul armatei ruse.
Legat de pachet legislativ referitor la „situația de criză” care este propus pentru a modifica o serie de acte normative din domeniul mobilizării, pregătirii populației pentru apărare, privind reglementări referitoare la situația de criză, în caz de asediu, sau de război, sunt necesare anumite corecții la actele normative care privesc ipoteza unui război sau a unei stări de asediu.
Ne-a demonstrat situația din Ucraina și agresiunea armatei ruse împotriva Ucrainei că trebuie să fim pregătiți pentru orice, în orice moment și, dincolo de o armată foarte bine dotată, cu tehnică performantă, nouă, trebuie să ai și o populație pregătită pentru apărare.
Comentariu:
Referitor la pachetul legislativ privind „situația de criză” susțin în primul rând aspectul privind introducerea serviciului de „militar voluntar în termen” și consider că era un lucru necesar. Dar cred că trebuie completat și cu unele beneficii pentru cei care parcurg programul de pregătire ca „militar voluntar în termen”. Administratori și instructori ai poligoanelor de tir private, precum și a celor de paintball/airsoft să fie angajați numai persoane care au parcurs un astfel de program de pregătire. De asemenea aceste persoane să aibă prioritate în angajarea în cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență. Si poate nu în ultimul rând tinerii care sunt gata să își apere patria pot fi mult mai credibili ca politicieni decât cei care au ca merit principal părinții politicieni sau activitatea susținută în cadrul organizațiilor de partid „în lipirea afișelor”.
De asemenea erau necesare toate celelalte aspecte cuprinde în pachetul legislativ, dar introducerea termenului de „situație de criză” va duce la contestarea la Curtea Constituțională și implicit tergiversarea intrării în vigoare.
Poate că folosirea termenului de „stare de urgenţă cu impact asupra securității/apărării naționale” era mult mai nimerit.
Iar în acest moment consider necesar introducerea „stării de urgenţă în domeniul energetic” cu luarea unor măsuri pentru remedierea situațiilor apărute și aplicarea unor pedepse mai aspre pentru încălcările normelor specifice.
Educație și cultură maritimă
- Carte: Istoria primului NPR/ Contraamiral (rz.) dr. CORNELIU BOCAI
Problemele de securitate apărute la sfârșitul anilor `80 reclamau din plin analizarea posibilităților dotării Forțelor Navale Române cu nave noi, cu o mare putere de lovire. Marina Româna a identificat posibilitatea achiziționării unor nave purtătoare de rachete din URSS, drept pentru care s-a și trecut începând cu 1988 la selectarea unui echipaj, format din 6 ofițeri și 16 maiștrii militari. Acest echipaj trebuia să meargă la instruire în URSS o perioadă de 8-9 luni, urmând ca la finalizarea pregătirii să vină în țară cu o astfel de navă.
- Carte: Repere istorice ale scafandreriei românești / Pascale Roibu, scafandru militar
Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța, cu sediul pe str. Mircea cel Bătrân, nr. 104 A, a organizat vineri, 18 martie 2022, ora 17:30, în Aula Bibliotecii lansarea cărții „Repere istorice ale scafandreriei românești” (Editura Celebris, 2022) a lui Pascale Roibu, scafandru militar.
Cu această ocazie a luat cuvântul Comandor Ing. Fănel Rădulescu, comandantul Centrului de Scafandri Constanța; Maistrul militar principal instructor scafandru Marian Arfire, managerul Bibliotecii Județene prof. univ. dr. habil. Angelo Mitchievici.
„Repere istorice ale scafandreriei românești” reprezintă o istorie captivantă nu doar în cuvinte, ci și în imagini a scafandreriei românești, o istorie care iese la suprafață prin efortul documentar și abnegația unui veteran al acestei profesii pe cât de periculoase, pe atât de frumoase, domnul Pascale Roibu. Este cu adevărat spectaculoasă etapa de pionierat a acestei profesii, unde profesia se îngemănează cu aventura și riscurile ei, așa cum explorarea lumii de deasupra are un corespondent în explorarea lumii subacvatice cu toate comorile ei ascunse. Așa cum există o lume nevăzută sub ape, există o lume nevăzută a unui război care se poartă pe dedesubt, în care scafandrii militari au jucat adesea un rol strategic, un rol esențial. Fără devotamentul acestor oameni ai mării ar fi fost de neconceput edificarea unuia dintre cele mai mari porturi din lume, portul Constanța. Pascale Roibu ne poartă în adâncul unei istorii secrete, care poartă amprenta indelebilă a aventurii, cu eroi, din păcate, rămași mult timp în anonimat, care acum sunt făcuți cunoscuți. Cartea sa constituie și o pagină de istorie dobrogeană care aștepta să fie întoarsă de un om al mării dăruit cu înzestrarea și voința unui scriitor. Cercetarea realizată de către Pascale Roibu este o restituire necesară care relevă încă odată importanța pe care Mare Nostrum o reprezintă pentru România.
(Sursa: https://www.resboiu.ro/lansare-de-carte-repere-istorice-ale-scafandreriei-romanesti/)
Contraamiral (rz) Dr. CONSTANTIN CIOROBEA