Sari la conținut

Conducta de amoniac Togliatti-Odesa Un subiect al negocierilor?

Conducta de amoniac Togliatti-Odesa Un subiect al negocierilor-Cam fl dr. Sorin Learschi –Forumul Securității Maritime

În cadrul discuțiilor SUA-Rusia a fost abordat și subiectul foarte important legat de reluarea exporturilor ruseşti de amoniac către Asia şi Africa prin intermediul unei conducte ucrainene.

Discuțiile au inclus și negocierea inițiativei ce permite în prezent exportul produselor agricole ucrainene din trei porturi de la Marea Neagră. Discuțiile au avut însă ca scop eliminarea unor „obstacole” rămase.

Rusia a pus o condiție foarte importantă legată de posibilitatea de a permite acesteia să reia exporturile de amoniac, component chimic folosit pentru fabricarea îngrășămintelor. Anterior, în cadrul negocierilor ruso-ucrainene, acest subiect a fost discutat în cadrul negocierilor privind un amplu schimb de prizonieri.

Alături de solicitarea Rusiei de utilizare sau chiar control a porturilor maritime ale Ucrainei de la Marea Neagră, există și acest interes economic major de a utiliza conducta de transport al amoniacului dintre Togliatti (Rusia) și Odesa (Ucraina), care are capacitatea de încărcare a amoniacului lichid, dar și prelucrarea acestuia pentru producerea de îngrășăminte chimice pentru agricultură..

Context

Conducta de amoniac Togliatti-Odesa a fost construită între 1975 și 1981 și are o lungime de 2.471 km, dintre care 1.031 km traversează teritoriul ucrainean. Conducta leagă Togliatti din Rusia de portul ucrainean Odesa de la Marea Neagră. Conducta a fost construită ca parte a unui proiect comun între  compania TogliattiAzot, cel mai mare producător de amoniac din lume, și Occidental Petroleum, pentru a facilita exporturile de amoniac către sudul global. Secțiunea rusă a conductei de amoniac este operată de OJSC Transammiak; secțiunea ucraineană este operată de Întreprinderea de Stat Ukrkhimtransammiak.

În Odesa, uzina portuară din Odesa specializată în operarea amoniacului) fie pompa amoniac lichid pe nave pentru export, fie îl transforma într-o gamă de produse pentru export. Aceasta a inclus 569.000 de tone de îngrășăminte pe bază de amoniac în 2014. 

Un braț al conductei este dus la uzina chimică Stirol din Horlivka, regiunea Donețk; cu toate acestea, transportul de amoniac în această secțiune a conductei a fost întrerupt în 2014 din motive de siguranță.

Stirol, fondată în 1933 în Horlivka, regiunea Donețk, a fost unul dintre cei mai vechi și mai mari producători de îngrășăminte pe bază de azot din Ucraina: până în 2014, producea  1% din toate îngrășămintele pe bază de azot la nivel global. A fost o filială a Ostchem Holding, dar după ocuparea Donbasului de est din 2014, fabrica a fost lăsată într-o zonă revendicată de “Republica Populară Donețk” și producția a încetat. De atunci a fost inactivă.

Până în 2018, întregul braț de 200 km de la Lozova la Stirol a fost golit. TogliattiAzot a căutat opțiuni alternative la conducta Togliatti-Odesa, cum ar fi transportul de amoniac din portul Taman, o opțiune care era încă luată în considerare de autoritățile ruse în 2024.

Sistemele de întrerupere de urgență cu supape au fost instalați la fiecare 5,2 km. Amoniacul rămâne lichid la presiune de până la 35 atm și temperatură de până la 4°C.  Pentru a preveni coroziunea, amoniacul transportat conține 0,4% apă. Țeava de 355 mm lățime și 8 mm grosime este așezată la 1,4 m adâncime în sol, iar în locurile în care conducta trece prin sol umed și peste corpurile de apă, a fost utilizată conducta cu pereți dubli de 13 mm cu stratul exterior umplut cu azot. Conducta a fost așezată la nu mai puțin de 1 km de zonele locuite.

De la începutul invaziei din 2022, Stirol a fost supus unor daune sporadice din cauza luptelor. Primul incident înregistrat a fost pe 18 aprilie 2022, când au fost lovite un transformator electric și depozite cu conținut necunoscut. În august 2022 s-a înregistrat o creștere a țintirii instalației.

Pe 12 august 2022, în jurul orei locale 17:00, au fost postate imagini pe Telegram cu o coloană mare de fum negru care se ridica din zona centralei în urma bombardamentelor. Grupurile locale au raportat că clădirea în flăcări conținea echipamente militare; mass-media pro-rusă a contestat această afirmație, spunând că incendiul s-a datorat arderii materialului de acoperiș și că nu există nicio amenințare de poluare chimică din cauza incidentului.

Două săptămâni mai târziu, au avut loc două lovituri, la două zile distanță, asupra aceleiași stații electrice de 110 kilowați, incendiile rezultând din ambele incidente. Din decembrie 2022, imaginile din satelit și postările de pe rețelele de socializare au furnizat dovezi ale incidentelor de deteriorare a unității de răcire a fabricii de producție a amoniacului, depozitului de sulf și atelierului de reparații mecanice. Cantinele din apropierea atelierelor de azotat de amoniu și uree și clădirile administrative de la intrarea în uzină au fost, de asemenea, avariate. Cel mai recent incident a fost pe 24 august 2023.

Evaluarea daunelor

Zona din jurul orașului Stirol se află dincolo de linia frontului și a fost ocupată de ceva timp. Luptele au fost mai puțin intense aici decât în alte facilități similare din “Republica Populară Donețk”. În ciuda acestui fapt, analiza cartografierii daunelor radarului cu deschidere sintetică arată că cel puțin 8% din structurile construite la fața locului au fost deteriorate.

Conducta  și centrala portuară din Odesa au fost oprite/conservată pe 24 februarie 2022 din cauza riscurilor asociate cu deteriorarea. Reluarea exporturilor de amoniac a devenit ulterior o cerere cheie a Rusiei  ca parte a Inițiativei privind cerealele din Marea Neagră și a fost susținută de ONU ca răspuns la temerile legate de securitatea alimentară.

Pe 5 iunie 2023, bombardamentele au deteriorat conducta dintre satele Masyutivka și Zapadne din districtul Kupiansk, regiunea Harkov, ducând la depresurizarea secțiunii.

A doua zi, forțele militare au  tras de șase ori asupra conductei, din nou în apropierea satului Masyutivka. Canalele Telegram pro-ruse au început să circule un videoclip cu un nor de amoniac care se răspândește din ceea ce pare a fi o stație de pompare.

Alte atacuri au fost raportate pe aceeași secțiune a conductei între 10  și 15 iunie 2023. 

Rezoluția imaginilor optice din satelit disponibile nu au permis observații definitive ale daunelor aduse conductei, dar sugerează că gazul de amoniac a fost eliberat între 6 și 13 iunie 2023.

Când a avut loc depresurizarea conductei, a fost activată o supapă de închidere de urgență, limitând scurgerea la 134 de tone. Potrivit autorităților ucrainene, concentrațiile de amoniac nu au depășit  concentrațiile periculoase în așezările din apropiere. Nivelurile de amoniac din aer au atins “până la 7 ng/m3, în timp ce limita de siguranță ucraineană este de până la 10 ng/m3”; Cu toate acestea, datele furnizate de autorități au fost inconsecvente pe alocuri. Prelevarea de probe de aer în așezarea Slovyansk, care era mai departe de breșă, a confirmat că amoniacul nu migra.   

Modelarea anterioară a fost întreprinsă pentru un eveniment de depresurizare a conductei Togliatti-Odesa care a implicat o emisie inițială de înaltă presiune pe termen scurt și o scurgere reziduală. Acest lucru a fost întreprins la 35 de atmosfere de presiune, dar presiunea reală din conductă în momentul bombardamentului este necunoscută. Locația incidentului înseamnă că a fost inaccesibilă pentru inspecție independentă, deși conducta a fost proiectată cu o serie de garanții.

Riscurile viitoare ale conductei de amoniac vor depinde de redeschiderea acesteia ca parte a unui acord între părțile în conflict.

În urma zilei de 5 iunie, un blogger militar rus a susținut că evenimentul a provocat victime atât în rândul luptătorilor ruși, cât și în cel ucrainean. Această afirmație nu poate fi verificată. O altă relatare a susținut că au avut loc unele victime civile, dar nu și militare. Oficialii susținuți de Rusia au continuat să răspândească știri despre scurgeri de amoniac două săptămâni mai târziu, fără dovezi.

Rusia a dat vina pe grupurile de sabotaj ucrainene pentru incident, care a avut loc cu o lună înainte de reînnoirea Inițiativei pentru cereale din Marea Neagră.

Din toamna anului 2022, negocierile mediate de ONU au încercat să includă conducta de amoniac în Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră, care ar permite exporturile de amoniac pe aceleași rute ale Mării Negre. Ucraina a fost reticentă, deoarece un acord ar permite Rusiei să obțină profituri de 2,4 miliarde de dolari anual, o pârghie suplimentară în potențialele negocieri de pace și ar implica riscul unui accident chimic. În mai 2023, negocierile au fost reluate temporar  cu medierea ONU  pentru o perioadă scurtă.

FORUMUL SECURITATII MARITIME

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top