Conflictul ruso-ucrainean, ce se întâmplă în domeniul naval-Autor: Dr. CONSTANTIN CIOROBEA
Marea Neagră
Privind situația din Marea Neagră în această săptămână sunt de analizat câteva elemente importante reprezentate de atacul asupra bazei navale Sevastopol, suspendarea participării Rusiei la acordul Mării Negre și anularea suspendării participării.
Atacul asupra navelor din portul Sevastopol
Forțele ucrainene au efectuat un atac cu 7 drone maritime și 8 drone aeriene, pe 29 octombrie 2022 asupra navelor din portul Sevastopol.
Potrivit imaginilor care circulă pe rețelele de socializare, o primă înregistrare video pare să arate cum, în atacul asupra Bazei Navale rusești din Sevastopol, dronele maritime ale ucrainenilor au reușit să se apropie foarte mult de o fregata rusească din clasa Grigorovici, mai probabil Amiral Makarov și să o lovească (în Marea Neagră se află si Fregata Admiral Essen). Ulterior, și dragorul de mine Ivan Golubets este lovit. Un alt videoclip arată cum o dronă maritimă pare să fie atacată de o navă rusească și chiar de un elicopter. Ministerul Rusiei a susținut că forțele ruse au distrus toate țintele aeriene, au distrus patru drone maritime pe rada exterioară și trei drone maritime pe rada interioară. Un vehicul de suprafață fără pilot similar neidentificat a apărut pentru prima dată pe coasta Crimeei pe 21 septembrie. Până în acest moment, oficialii ucraineni nu au revendicat responsabilitatea pentru atacul cu drone de la Sevastopol, ascet lucru poate însemna că personalul destinat pentru dirijarea dronelor este posibil să se afle în Crimeea și dacă vor găsi o situație favorabilă atacul poate fi repetat. Privind drona navală folosită, analiștii de la Naval News au speculat că forma curbată și exteriorul ranforsat sugerează că aceasta este înarmată cu un focos.O teorie este că drona maritimă a fost proiectată să explodeze în momentul în care intră într-o altă navă, fiind o versiune mai modernă a unei bărci explozive. Acest lucru ar explica și senzorii din partea frontală a dronei.
În plus, datorită dimensiunii sale reduse, apropiate de a unui caiac, ea ar avea o semnătură radar foarte greu de depistat. Toate elementele vizibile în fotografii sugerează de asemenea că ea a fost proiectată pentru viteze mari. Ucraina a dus amenințarea asimetrică la un nou nivel, atacând navele rusești în bază sau în apropierea acesteia. Această modalitate de atac este destul de inovativă, dar având în vedere evoluția evenimentelor din cadrul războiului din Ucraina, este în linia modului de acțiune asimetric al ucrainenilor. Forțele ucrainene folosesc cu pricepere mijloacele pe care le au la dispoziție pentru a optimiza acțiunile asimetrice. În primul rând, trebuie subliniat că armata ucraineană, își poate folosi eficient puterea aeriană, terestră și marină limitată pentru a neutraliza atât puterea strategică, cât și ținte asimetrice în operațiuni comune, în acțiuni întrunite bine coordonate.
Ca și în cazul lovirii podului din Crimeea, care este important din punct de vedere strategic pentru ruși, forțele ucrainene atacă ținte critice pentru a câștiga superioritate în Războiul Informațional și a deteriora reputația Forțelor Armate Ruse. De asemenea prin acest atac, Ucraina afectează capacitatea rușilor de a lansa rachete cu rază lungă de acțiune de pe mare, în condițiile în care și aceste raioane noi în care s-au dislocat navele rusești după lovirea crucișătorului Moscova pot fi atacate cu succes de ucraineni. Ceea ce sa întâmplat cu Marina Rusă în Marea Neagră arată că dronele navale și aeriene care pot deveni dispensabile, vor reprezenta o amenințare majoră pentru navele evident mai scumpe. În conflictele viitoare, va fi și mai dificil pentru navele care nu sunt echipate cu sisteme eficiente de protecție și supraviețuire să răspundă eficient atacurilor executate cu roiuri de drone.
Suspendarea participării Rusiei la acordul Mării Negre
Ministerul rus al Apărării a acuzat sâmbătă 29 OCT Ucraina de „act terorist” și a declarat că își suspendă participarea la un acord intermediat de ONU pentru exportul de produse agricole din porturile ucrainene. Dronele marine, lansate de pe coasta din zona Odesa, au străbătut o parte din drum de-a lungul coridorului de cereale și apoi au început să se deplaseze în direcția bazei navale rusești din Sevastopol, au anunțat, duminică, surse din cadrul Ministerului rus al Apărării, transmite agenția Rador, citând agenția rusă Tass. „Ținând cont de… actul terorist al regimului de la Kiev cu participarea experților britanici împotriva navelor Flotei Mării Negre și a navelor civile implicate în asigurarea securității „culoarului de cereale”, partea rusă suspendă participarea la implementarea acordurilor privind exportul de produse agricole din porturile ucrainene”, se arată într-un comunicat al ministerului rus al Apărării. Ministerul a declarat mai devreme că atacurile cu drone de sâmbătă au fost în mare parte respinse, cu pagube minore aduse unui dragor de mine, Ivan Golubets. Comandamentul Operațional de Sud al Armatei Ucrainei a raportat în seara zilei de luni, 31 octombrie, că forțele ruse au lovit două remorchere civile care transportau barje de cereale în apropiere de Ochakiv, regiunea Nicolaev. Doi membri ai echipajului au fost uciși, o persoană a fost rănită, iar starea altei persoane nu este cunoscută. Incidentul deosebit de grav a avut în portul Ochakiv, în apropiere de vărsarea Niprului în Marea Neagră, pe un teritoriu care mai este controlat încă de armata rusă. Pieţele de cereale sunt fost foarte sensibile la evoluţiile invaziei din ultimele opt luni a Rusiei în Ucraina, deoarece ambele ţări sunt printre cei mai mari exportatori de grâu din lume. Iar în acest context piaţa cerealelor se pregăteşte pentru o creştere a preţurilor, după retragerea Rusiei din acordul privind coridorul Mării Negre, decizie care pune în pericol exporturile ucrainene, au spus analişti intervievaţi de Reuters Kievul a spus că acuzaţia Rusiei este o scuză pentru o ieşire din acord, în timp ce Washingtonul a acuzat Moscova că se foloseşte de alimente ca de o armă. Carlos Mera, şeful cercetării pieţelor de mărfuri agricole la Rabobank, a declarat că contractele futures pe grâu ar putea creşte cu 5% până la 10%, dar reacţia ar putea dispărea, deoarece renunţarea la acord de către Moscova a fost parţial anticipată, în timp ce exporturile Rusiei au crescut. Se pare că Rusia vrea să manevreze piața de cereale, stimulând creșterea prețurilor pentru a discredita în acest fel acțiunile Ucrainei.
Anularea suspendării participării
În cursul zilei de luni, 31 octombrie, miniștrii Apărării din Turcia și Rusia au discutat pe tema amenințării lansate de Kremlin. Potrivit Reuters, ministrul turc Hulusi Akar i-a spus lui Serghei Şoigu că Moscova ar trebui să revină asupra deciziei sale de a-şi suspenda pe termen nedefinit participarea la acest acord. Preşedintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a exprimat luni dimineaţa angajamentul ţării sale de a menţine acordul privind exporturile de cereale din Ucraina, în pofida retragerii Rusiei din acesta. Putin nu a îndrăznit să intre într-un conflict deschis pe tema cerealelor ucrainene cu Turcia, a cărei flotă în Marea Neagră este de 7 ori mai mare decât cea a Rusiei, scrie Moscow Times. „Președintele rus Vladimir Putin nu a îndrăznit să intre într-un conflict deschis cu Turcia, care nu a acceptat ruperea „acordului de cereale” și a promis că va continua să exporte grânele ucrainene, în ciuda amenințărilor Kremlinului”, subliniază publicația. Potrivit jurnaliştilor ruşi, la numai patru zile după retragerea din acordul de cereale, Ministerul Apărării al Federaţiei Ruse a anunţat că îşi reia participarea la „coridorul umanitar”. Sub protecția navelor turcești, luni, 12 nave încărcate cu cereale au părăsit porturile ucrainene”, în mod sfidător. În același timp, pentru a-și salva imaginea, Moscova a încercat să-și explice retragerea, pretinzându-și îndeplinirea cerințelor. “Rusia a primit garanții scrise de la Ucraina că coridorul nu va fi folosit pentru ostilități, a informat miercuri Ministerului Apărării al Federației Ruse,. Aceste garanții “par a fi suficiente”, a subliniat Ministerul rus al Apărării. Moscova afirmase anterior că ar fi riscant și inacceptabil ca navele să continue să navigheze prin coridorul umanitar înființat în iulie în cadrul unui acord negociat de Turcia și ONU. În ciuda retragerii Rusiei din acordul mediat de ONU, navele au continuat să exporte cereale ucrainene, iar luni a fost transportat un volum record. Kremlinul „a căzut în capcană”, analistul politic rus Tatiana Stanovaia a declarat că anunțul de miercuri 02 NOV reprezintă o recunoaștere din partea lui Putin că nu poate bloca transporturile.
Se pare că voința Rusiei nu este de ajuns pentru a impune măsurile dorite în regiune și liderul de la Kremlin trebuie să țină seama de opiniile Turciei.
(Sursa:https://remnmilitaryblog.com/2022/10/27/rusii-reconstuiesc-la-sevastopol-o-baza-navala-secreta-pentru-submarinele-flotei-din-marea-neagra/)
(Sursa: https://ziare.com/ucraina/ucraina-razboi-rusia-flota-marii-negre-atac-sevastopol-pierderi-1769258)
(Sursa: https://news.usni.org/2022/10/11/suspected-ukrainian-explosive-sea-drone-made-from-jet-ski-parts)
(Sursa: https://ziare.com/convoi-cereale/rusia-ataca-remorchere-civile-marea-neagra-nikolaev-1769516)
Marea Mediterană – Rusia continuă să reducă potențialul maritim din regiune
Gruparea navală rusă din Mediterană are ca misiune principală contracararea mijloacelor navale ale NATO din regiune. Dacă în materialul de săptămâna trecută menționam tendința Federației Ruse de a reduce numărul de nave din Marea Mediterană acum devine evident faptul că pentru Rusia această regiune nu mai prezintă un foarte mare interes din punct de vedere al acțiunilor pe mare. Retragerea forțelor a început în luna AUG 2022, iar în această săptămână detașamentul de nave aparținând Flotei ruse din Oceanul Pacific (FROP) au părăsit regiune îndreptându-se spre zona de responsabilitate. Detașamentul este format din crucișătorul Varyag, distrugătorul Amiral Tributs și petrolierul Boris Butoma. Este posibil ca partea rusă să considere faptul că perioada de încordare maximă, a trecut și nu mai este necesară menținerea unei prezențe permanente atât de intense în regiune. În caz de necesitate, autoritățile de la Moscova au opțiunea readucerii rapide în Siria a unor avioane MiG-31K, dotate cu rachete hipersonice Kinzhal, și a unor bombardiere cu rază lungă de acțiune Tu-22M3. În prezent, în compunerea Grupării navale operative a Forțelor Armate ale Federației Ruse din Marea Mediterană se află fregatele Amiral Kasatonov a Flotei de Nord și Amiral Grigorovici aparținând Flotei din Marea Neagră și cele două nave rusești, care au intrat în Marea Mediterană pe 16 OCT, este vorba despre corvetele Stoikiy (545) și Soobrazitelny (531) din clasa Steregushchiy, aparținând Flotei ruse din Marea Baltică. De asemenea, escadra rusă include două submarine, respectiv Severodvinsk de la Flota de Nord și Krasnodar al Flotei din Marea Neagră. Mai jos este prezentată, comparativ, situația privind prezența navelor Federației Ruse în Marea Mediterană la începutul lunii martie 2022 și începutul lunii noiembrie 2022.
Imaginile din satelit ale portului Tartus au arătat mai multe nave de război rusești acostate în interiorul portului. Navele au fost identificate ca submarinul din clasa Kilo Krasnodar, corvetele din clasa Steregușchii, Stoiky și Soobrazitelny, corveta din clasa Buyan-M Orekhovo-Zuyevo, precum și nava de reparații din clasa Amur PM-82. Probabil că, în aceste condiții, gruparea navală rusă din regiune nu va mai fi capabilă să execute acțiuni semnificative pe mare, în condițiile în care pe lângă portavionul George Bush, aflat în Marea Adriatică, Forțele Navale ale SUA intenționează să aducă în Europa încă un portavion și gruparea navală a acestuia. Este vorba despre portavionul USS Gerald R. Ford.