Când a vorbit la cel de-al 6-lea Summit Caspic, președintele rus Vladimir Putin a spus:
„Credem că trebuie făcut multe pentru îmbunătățirea arhitecturii de transport și logistică a regiunii. În primul rând, vorbim despre construirea Coridorului Internațional de Transport Nord-Sud…Acesta este un proiect cu adevărat ambițios, o arteră de transport lungă de 7.200 de kilometri de la Sankt Petersburg către porturile din Iran și India. Un acord între statele de pe litoralul Caspic privind cooperarea în domeniul transporturilor, care a intrat în vigoare anul trecut și are ca scop transformarea regiunii Mării Caspice într-un important hub logistic internațional, este conceput pentru a facilita o lansare mai rapidă a acestui coridor. Și văd cât de activ se dezvoltă acest lucru în Kazahstan și Azerbaidjan. Rusia trebuie, de asemenea, să facă un efort mai puternic în această direcție. Aș dori să vă informez că Rusia a adoptat și pune în aplicare Strategia pentru Dezvoltarea Porturilor Naționale din Marea Caspică, precum și abordările feroviare și rutiere ale acestora până în 2030. Extindem infrastructura corespunzătoare în Marea Caspică. Ne concentrăm pe porturile Astrakhan, Olya și Makhachkala.” (https://en.kremlin.ru/events/president/transcripts)
Îmbunătățirea parametrilor Canalului de transport maritim Volga-Caspica (VVSC) contribuie, de asemenea, la dezvoltarea tranzitului de mărfuri de către ITC. Sfera de aplicare a dragării de întreținere pe VVSC a fost mărită pentru a asigura proiectul. În construcție se află complexul logistic „Caspiy” în portul Olya (manipularea mărfurilor containerizate, mărfurilor generale, alimente lichide în rezervoare și cereale) și un terminal de cereale în portul Makhachkala.
În plus, există un proiect privind asigurarea navigației pe tot parcursul anului pe căile navigabile interioare ale Rusiei de-a lungul așa-numitei „Pocoave de Sud” (ruta Astrakhan – Rostov-pe-Don) care este de așteptat să asigure o bază suplimentară de marfă de până la 4 milioane de tone pe an. Potrivit Agenției Federale pentru Transport Marin și Fluvial (Rosmorrechflot), excesul de capacitate a porturilor din bazinul Caspic este estimat la 12 milioane de tone pe an. Astfel, potențialul de creștere a cifrei de afaceri a mărfurilor este mare.
Problema cheie este dezvoltarea insuficientă a infrastructurii feroviare în Iran. După cum a spus Aleksandr Goloviznin, Director, Logistică și Cercetare Analitică, Morstroytechnology, la conferința Shipping 2022, „Porturile iraniene din Marea Caspică nu sunt legate de rețeaua feroviară a țării, în timp ce căile ferate situate în apropierea portului sunt cu o singură cale, neelectrificate și foarte înclinată”. Acest lucru limitează considerabil capacitatea infrastructurii de transport a Iranului și face traseul prin țară foarte lung. Serviciul lansat recent de RZD logistics cu privire la transportul trenurilor de containere de lungime completă din Rusia către India prin ramura de est a coridorului de transport internațional Nord-Sud care implică infrastructura de transport din Rusia, Kazahstan, Turkmenistan, Iran și India durează până la 37 de zile. Ramura vestică prevede transportul de mărfuri în Iran implicând doar transport rutier. Situația se poate îmbunătăți odată cu implementarea proiectului de construcție a căii ferate trans-iraniene, dar este o perspectivă pe termen mai lung. O alternativă disponibilă astăzi este transportul direct de mărfuri de la Novorossiysk în India. Un astfel de serviciu a fost lansat recent de TransContainer. Mărfurile care sosesc la Terminalul NUTEP (parte a Grupului Delo) pe calea ferată și rutieră vor fi trimise în India o dată pe lună, în conformitate cu un program coordonat. Necesarul de nave va crește la două în viitor. Timpul de tranzit al unui pasaj maritim este de aproximativ 14-15 zile. Totuși, traseul trece prin Canalul Suez și zone de conflicte armate, deci costuri suplimentare. Cu toate acestea, Rusia este interesată de dezvoltarea infrastructurii de transport iraniene și este gata să investească în aceasta. SEZ Lotos JSC și Paya Tarabar Sina, o companie înființată de fundația iraniană Mostazafan pentru interacțiunea în logistică, au semnat un acord de cooperare în înființarea de asociații mixte pentru dezvoltarea ITC Nord-Sud.
Acesta nu este primul acord cu fundația iraniană Mostazafan, dar s-a concretizat cooperarea acum. Fundația este pregătită să investească în infrastructura și echipamentele portuare, să participe la organizarea tranzitului de mărfuri prin Iran de la Astrakhan la Mumbai și înapoi, la eliminarea barierelor administrative, la comerț și marketing. În acest scop, partea iraniană este pregătită să se unească cu partenerii ruși pentru înființarea de asociații și companii mixte în Rusia și Iran sau, dacă este necesar, în alte țări, de exemplu în India. În primul rând, accentul este pus pe zona economică specială de tip port din regiunea Astrakhan. Se analizează, de asemenea, crearea unei zone economice libere comună ruso-iraniană și organizarea de schimburi financiare pe teritoriile portului SEZ din regiunea Astrakhan și ZEL Anzali din Iran. Pe lângă infrastructura insuficientă din Iran, există și alte probleme, inclusiv cele din partea rusă. Problemele legate de imperfecțiunea cadrului de reglementare, blocajele infrastructurii și numărul insuficient de navele nu au fost încă rezolvate. Cu toate acestea, este deosebit de avantajos pentru Rusia astăzi să transforme ITC Nord-Sud într-un coridor de transport la scară largă, cu o infrastructură bine dezvoltată. Ne așteptăm la creșterea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii și la creșterea fluxului de marfă pe rută.